Tilläggsisolerade och slog ny panel på huset förra sommaren och nu står nytt tak på tur. Eftersom isoleringen och den nya panelen byggde ut väggarna ca 12 cm så försvann mycket av det nästan obefintliga taksprånget. Just nu har jag ett taksprång på mellan 8(!) och 20 cm runt huset.

Vad jag har tänkt är att förlänga takfötterna genom att skruva en 34x145 bredvid den befintliga takfoten och bredda så att jag får en takfot bestående av 4 st 22x120 plus 3 st mellanrum på ca 12-15 mm. Alltså totalt drygt 500 mm.

Min fråga är:

Är det bättre att ta en 45x145 och placera denna mitt under den befintliga takfoten och sedan skruva två plyfa-skivor på ömse sidor av dessa?

Efter en hel del ritningar, beräkningar, mätningar och tänkande så har jag nu kommit fram till att det blir en 45x195 som limskruvas fast på ena sidan av befintlig takfot.

Dock så har en ny fråga uppkommit:

Hur högt bör jag ha från altangolvet upp under takfoten för att sedan kunna montera en terassmarkis under underspikningen. Terassmarkisens utfall ska vara minst 3 meter och jag är väl medveten om att de "hänger" sig lite.

Hur högt har ni?

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.