Hejsan skall skruva upp brädor i taket som skall målas vita, vilken typ av skruv kan vara lämplig ? Brädorna skall skruvas mot gips som i sin tur är spikad/skruvad mot ett gammalt spontat tak.

Helst vill jag att skallen på skruven skall gå in en bit i träet

Carla skrev:
Hejsan skall skruva upp brädor i taket som skall målas vita, vilken typ av skruv kan vara lämplig ? Brädorna skall skruvas mot gips som i sin tur är spikad/skruvad mot ett gammalt spontat tak.

Helst vill jag att skallen på skruven skall gå in en bit i träet
Det låter som att du inte vill/kan/ska skruva dolt? Grabber har en panelskruv med liten skalle och borrande spets för sprickfritt montage, den är antagligen lämplig om du vill skruva. Annars går det nog väldigt bra att spika också, med dyckert. Då är det också lättare att spackla och måla snyggt.

Jag tror inte att jag kommer åt att skruva dolt eftersom det är vanliga brädor jag ska använda.
Jag har oxå funderat på att spika men eftersom jag har gips mellan brädorna och det som skall bära är jag tveksam.

Men tack för tipset jag ska kolla om jag hittar skruven du rekomenderar.

Tror att du får skruva bra tätt om du vill att Gipset ska bära upp detta. Gipsskruv är till för att hålla gips på plats och inte att skruva fast andra saker på gips.

snuttjulle skrev:
Tror att du får skruva bra tätt om du vill att Gipset ska bära upp detta. Gipsskruv är till för att hålla gips på plats och inte att skruva fast andra saker på gips.
Det är nog ingen som har tänkt att få det nya taket att fästa i gipsen - det är det ursprungliga undertaket (spontade brädor) som Carla vill skruva i...

Carla skrev:
Jag har oxå funderat på att spika men eftersom jag har gips mellan brädorna och det som skall bära är jag tveksam.
Läste nog in för mycket i vad som bär vad här. Förstår inte varför det skulle göra nått att det är gips emelan.

Jag köpte skruven du tipsade om Mathias S, det var en mycket bra skruv att jobba med. Inte en tillstymmelse till att brädorna vill spricka. Jag skrubvar med 2 skruv var 60 :e cm.
TAck igen för tipset om skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.