Har en fråga som kanske hör hemma under denna rubrik. Bygger ett lusthus och har hunnit spika färdigt takpanelen av trä. Denna är behandlad med impregnerande grundolja på ovansidan (dock ej spikarna och inte ev nya sprikor som tillkommit under spikningen) samt behandlad med samma olja och därefter laserad på undersida.

Det verkar att det skall regna hela denna vecka. Jag skulle vilja spika/klistra fast pappen helgen som kommer och undrar om det går på ett blöt tak. Mao, kommer taket att torka via panelens undersida eller inte ??

Jag tycker att du ska slänga över en presenning lite luftigt, kanske med några reglar som mellanlägg. Då kommer det ha torkat fint tills i helgen.

Det går att lägga papp på fuktigt trä, men är det för blött finns risken att den hinner mögla innan det torkat helt. Och jag kan inte se någon anledning till att låta det stå oskyddat när du inte ska pappa förrän i helgen.

Mikael_L
Jag tycker också du ska täcka, ibland kommer det lite regn när man redan börjat, och då brukar det rekomenderas att lägga presenning på det som inte är täckt av papp än. Så varför chansa, om du tom vet att risken för regn är stor.
Största anledningen till att täcka brukar heta att råsponten kan slå sig när den blivit blöt. Nu har du behandlat ditt trä, så det kanske klarar sig ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.