jo det går bra att ha skarven mellan takstolarna, men du bör inte ha två eller fler intill varann.
inga korta bitar på yttersta takstolen, utan låt råsponten gå ut från 2 takstolar och ut med överhäng. Köp lång råspont (4.8m) med ändspontat blir där minimalt med spill.
inga korta bitar på yttersta takstolen, utan låt råsponten gå ut från 2 takstolar och ut med överhäng. Köp lång råspont (4.8m) med ändspontat blir där minimalt med spill.
Men varför skulle inte hemsågad 25x145 duga?
Nej, den var ospontad, men jag ser inga problem med det. I synnerhet med en extra regel mellan takstolarna. Det kanske blir styvt nog utan regel också. Man kan ju lätt pröva att lägga ut en bräda med en meters spännvidd och provgå. Sen beror det ju lite på hur tung takläggare man ska räkna med.
Hans
Hans
Tvivlar på att du får det tillräckligt stumt för att lägga papp på det, tänk på att du måste kunna röra dig på taket under tiden du läktar sedan också..
Även om du lägger ut en bräda och känner på den för spänstens skull så räcker det ju att brädorna är lite olika i spänst så rör de sig olika och då är risken att pappen blir kass rätt påtaglig...
Kan du inte använda dina brädor till något annat istället och köpa råspont till taket. Du, eller någon granne, kanske behöver byta fasad eller liknande så ni kan göra ett byte..?
Skall du ändå försöka så kan du prova en papptyp som heter YEP1300 (tror bl.a. Mataki har den). Den är betydligt mycket starkare än vanlig YAP2200 (för att inte tala om hur mycket starkare den är än YAM2000).
Men som sagt, mitt råd är - kör hellre med 17-95 än ospontat..
Även om du lägger ut en bräda och känner på den för spänstens skull så räcker det ju att brädorna är lite olika i spänst så rör de sig olika och då är risken att pappen blir kass rätt påtaglig...
Kan du inte använda dina brädor till något annat istället och köpa råspont till taket. Du, eller någon granne, kanske behöver byta fasad eller liknande så ni kan göra ett byte..?
Skall du ändå försöka så kan du prova en papptyp som heter YEP1300 (tror bl.a. Mataki har den). Den är betydligt mycket starkare än vanlig YAP2200 (för att inte tala om hur mycket starkare den är än YAM2000).
Men som sagt, mitt råd är - kör hellre med 17-95 än ospontat..
Klicka här för att svara