Tak & Vind
Ditan: Jag bor i ett nytt hus och har fått de två första vintrarna in snö på vinden. Detta tror jag beror på att vårt hus inte har någon nämnvärd takfot. Dvs vi saknar ett takstycke som sticker ut från ytterväggen. Detta tror jag medför att snö lättare når vinden genom luftningen. Husbyggarna som fortfarande bygger fler ettapper på området har lagt till tak på de hus som de bygger nu.
gadeberg: Saken är den att vi ska höja taket till nock eller vad man ska säga. Ovanpå detta rummet ska det bli som ett loft. Så därför tänkte vi vänta lite med isoleringsbiten
MazzeMazarin: Hej ! Står själv i begrepp att ta bort en av skorstenarna i mitt hus. Om allt ska gå rätt till skall du ha rivningstillstånd som du ansöker om via byggnadsnämnden i din kommun. Detta gäller två år från beviljandet. Genom att ta bort en skorsten så kan det ju ev. leda till lite sämre ventilation i huset, men det är ju också en ingång för fukt utifrån som blir eliminerad. Själv
Ingenjören: Du kan ju kanske byta till fibercementskivor med exakt samma utseende som du har idag men utan asbesten! http://www.ivarsson.se Vet dock inte vad de säger idag om krav på taklutningar....
Ingenjören: Om du tar in uppvärmd uteluft på vinden när solen skiner så innehåller den en hel del fukt även om relativa fuktigheten är låg. När vinden sedan kyls av på natten kommer denna tillförda fukt göra att RF ökar mer än utan luftsolfångare. Om du vill använda luftsolfångare så borde du koppla så att den värmer tar in luft från vinden - värmer den och sedan skickar tillbaka den
Andytheking: Jag märker att det är fler som mer eller mindre drabbats av detta problem:( . Men det känns bra att få lite tips och idéer för att lösa detta. :) Jag kommer, när vädret blir bättre och temperaturen högre, lägga någon form av nock- och valmtätningsband under nockpannan och ut över takpannorna precis som AMA föreskriver. Jag har redan tätpapp över nocken som ligger ovan masonite
annse71: Vi funderar på att lyfta en del av vårt tak på vår Sjödalshus (Royalvilla). Det nya taket kommer att ligga endast över en vinkel av huset och kommer förmodligen vara 38° taklutning på. Är det någon som vet tilläggskostanden från t.ex Borkas eller åtvidabergsbygg vad en takkupa på en sida kostar? Vore jättetacksam för svar! MVH Annika
Consensus: Nu vet jag inte exakt hur ett sånt ska monteras, men normalt sätter man en film eller boardskivor ovanpå takstolarna innan man spikar fast ströläkt och bärläkt.
Consensus: Jag skulle gissa att prio 1 är att sätta upp en ångspärr. Jag har liknande problem själv, i mitt fall har jag en del köldbryggor och dessutom har min FTX inte fungerat det senaste året vilket gjort att jag förmodluigen har haft för dåligt undertryck i bostaden. Köldbrygga är som det låter, ett ställe där materialet antar utetemperatur. På vinden har du förmodligen några grader
KE: I vårat hus från -85 sitter det takskivor 400x2400 träfiber med en ram runt ca 22mm tjocka,ganska vanilgt har jag fått för mig. Kan jag sätta upp typ panel eller panelskivor,huntonit och dyligt direkt på utan att sätt upp någon gles innan,vill helst slippa sänka takhöjden,smidigt vore det oxå. Huntonit plattorna väger ca 9kg/m2 ,panelskivorna tror jag väger lite mindre.
Lekkamraten: Du foga skarvarna med stuckfog och målar över. Ett gott tips är dock att måla listerna INNAN de monteras och sedan bara behöva måla över skarvarna och sorgkanterna mot vägg och tak ståendes på en stege. Så har jag gjort med mina, men inte med takrosetterna och de tog tid att måla från en stege. Angående avståndet. Taklister skickar listerna och kostnaden var faktiskt inte alls
Fisketorp: Gör det själv byggtips renovera bygga om byggprodukter renoveringstips bänkskivor byta fönster kök köksluckor badrum dränering fukt Står en del nyttig information om hur man murar om samt tillverkar en ny bra "krona" En mycket bra hemsida för det mesta man kan tänkas göra i hemmet=)
eliseborg: Tänkte nästan det:) Tack Nu till nästa fråga, finns det någon som kan hjälpa mig dimentionera en balk? Fakta finns i mitt första och andra inlägg i denna tråd! Längden på balken ska vara 4,2 m. Den ska ligga centrerad under ramverket m.a.o. 3,75 från yttervägg på båda sidor.
enutavdivarst: Jag håller på att bygga ett hus och jag har ingen mur eftersom jag har jordvärme, jag skall bara ha ett rör från en braskamin och så skall jag göra en "fuskskorsten" på taket av plåt. Nu undrar jag hur stor gör man denna? Finns det några rekomendationer i storlek med hänsyn till husstorleken? det enda jag hittar är att det skall vara minst 1m över högsta höjd...
fredwel: Kolla under "beräkna antal" fyll i takets mått, snölast, typ av takpannor och taklutning så beräknas hur många du behöver och hur de ska placeras. /fredrik
saabstefan: Har mätt lite på vinden och fått ny kunskap från Paroc: Jag har 14cm sågspån som isolering på vinden (samt några cm ull på del av viden). Sågspånets lambda är ca 2,5 gånger högre än ullens. Mao motsvaras min isolering ca 5-6cm ull. Tilläggsisoleringen kommer nog att löna sig... Stefan
saabstefan: Har mailat Paroc angående bl.a. detta: Luftspalt är ej nödvändigt, OM man har en seriös diffusionsspärr mellan boytan och isoleringen. mvh Stefan
Per Eskilsson: Om du inte vill återanvända det gamla teglet tycker jag du ska fundera på att lägga Vittinges enkupiga tegelpannor. Vet du med säkerhet vad det var för tak när huset byggdes?
sandhall: [citat] Har för mig att jag läste i instruktionerna som följde med mitt golvspån att man måste lägga golvspånet löst om det är en kallvind? När väl golvspånet är skruvat och limmat bör man försöka hålla temperaturen på en någorlunda jämn nivå.
oderooy: Hej, ska sänka innertak. Dagens tak är råspont på träbjälkar c/c 600 mm. På råsponten sitter cementputs med rön. Rummet är 4,5 x 3,0 meter Jag tänkta sätter en regel 28x70 på väggarna (70 mot väggen). Sedan bygga en konstruktion med 28x70 reglar på innertaket (direkt på putsen med skruv in till råsponten), vertikala gles på reglar med c/c 600 mm och sedan igen en 28x70
BAS: Håller med Consensus. Du bör följa byggnormen om 0,5 volymosättningar i timmen. Det går nog inte utan någon form av motor som driver. Du behöver inte vara rädd för elkostnaden som fläkten drar. Det som kostar är att värma upp luften som ska ersätta den luft som blåses ut.
Consensus: *ler'" Gör hallen till ett våtrum! Måla med våtrumsfärg så blir det tätt som *s* :)
swecul: Ok, har nu pratat med en besiktningsman som sett bilderna, han menar på att om jag vill så kan jag säkert få bort möglet, men det kommer kräva mycket arbete. Så iom att jag ändå funderat på att göra om taket inom nåt år så rekomenderar han att jag byter ut det redan nu i sommar och då lägger in ångspärr som saknas idag. det jag ska göra asap är att sätta in en kanalfläkt med
ejoakim: Måste bara kommentera detta, Likhetsprincipen sätter inte hinder för att upplåta en råvind med bostadsrätt, så länge man erbjuder samma förmån för samtliga medlemmar. Troligen är det endast en medlem intresserad - den som bor intill/under råvinden. Vad gäller otillbörligheten är detta inte heller relevant om man säljer utrymmet till ett pris som inte är otillbörligt. Vidare är
Per-Erik: Södra sidan där solen skiner mäst.. Det är där som takpappen slits mest. går ju o lyfta på några pannor o se efter.. :)
sinikka: Tack för tipsen, de webbsidorna var jättebra och tipset om varmluftspistol, ska tänka på det! Skoj att följa dagboken i Kroby kvarn!