Tak & Vind
Kjell_G: Har just fått besked om att den takstolsmodell jag tänkt mig på ett en- och enhalvplanshus (med förhöjt väggliv) inte håller måttet utan måste förstärkas med limträbalk i nocken genom hela huset. Orsaken är att belastningen på ytterväggarna blir för stora och riskerar trycka ut dessa. Mått på balk ca 110x500, dessutom måste balken stöttas från bottenplanet och det skapar
ylven: Jag är inte riktigt bekant med begreppet tuppvind, var hittar man den? Generellt kan man säga att man ska bara ha ett lager diffusionsspärr, och den ska sitta nära den varma sidan. En viss liten mägd fukt är troligt att det ändå tar sig igenom, och därför ska det inte vara två diffusionspärrar, för då omöjliggörs ju uttorkning.
hempularen: Du får absolut inte klämma kablarna. Borra hål, och kör helst med VP rör, kabeln skall vara värmetålig (finns ex. att köpa på elbutik.se). Kör du med 230V lampor så måste den kabeln läggas i VP rör, den får inte gå lös inne i taket.
woffe: Njaa, fukten finns igentligen på hela takbredden i bägge garderoberna....så jag tror nog mer på teorin med kondens. Pappen som var skadad när jag tog bort teglet i sommras hade som sagt bara några mindre hål, och dom var orsakad av skor när teglet lades första gången för 15 år sedan. Pappen i sig själv ser ju jätte fin ut, den är ju dock bara 15 år + det faktum att det är mindre
JesperS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16668
Per_Kiruna: Visst lägger man underlag under shingel, men det kan ju läcka det också, SBS5700 är en kvalité av SBS, det finns många tillverkare av SBS Papp, te x Polyglass, Mataki, Icopal, Katepal mfl. 5700 står för antal gram / m2 högre = stadigare och tåligare för yttre påverkan. /Pär
morsan: De trådarna dök upp när jag sökte på Google 8-)
Per_Kiruna: Insticksbrunn är en brunn som man sticker in i den gamla för att få ett bättre resultat vid brunnen. /Pär
Mats: Jag skulle undvika skivor helt då och spika pärlspont eller annan träpanel istället
snickar_lasse: tjena fredrik!jag tror att de priset du kommit fram till ,är mer verkligt än dom runt andra.ha de
Mannesson: Jag hade också min underlagspapp ungefär ett år. Inga problem vad jag märkte heller.
Dantotsu: Tack för tipsen! [citat] "Uppdraget" var väldigt dåligt på samtliga trummor, på någon inte alls. Jag var hus bygghandlar´n igår och fick lite tips. Jag passade på medans det var uppehåll i regnandet och värmde runt trummorna med en varmluftspistol så det blev någorlunda tort. Sen la jag på ett rejält lager kallasfalt (fick det tipset). För att inte regnet skulle påverka allt för
Fred: Jag har lagt profilerade Nibra-pannor, dessa skall gå att lägga ner till 12*-lutning om man har "vattenbärande underlagstak av spont och papp" har jag för mig att det stod. Profileringen ser ganska seriös ut och skall nog vara ganska effektiv vad det vatten som rinner uppåt/åt sidan, med hjälp av vinden. Pannorna är av tegel och har mycket bra passform, lika bra som betongpannor.
Grynet84: :'( . det kommer vatten in. Vi har byggt till huset och nu samlas det is och kondens på insidan av plasten och det droppar ner på golvet och det vattnet rinner efter väggarnma och säker in i isoleringen mellan väggarna. Vi har byggt till huset och där nya delen är där det komme rvatten in så är det en balkong och på var sida om balkonen oisolerade ute förråd. Problemet är att det
vedeldaren: Jag har planer på att bygga ett skärmtak bakom min verkstad. Då jag har fönster i verkstan vill jag ha ett tak i glasfiber eller annan plast. Taket skall anluta under bef. eternittak och där är det ca 2.4m till marken och taket skall bli ca 3.5 m långt ut från byggnaden. Vad är minimum taklutning på ett sådant tak ? Jag är 195 cm med skor på så man vill ju inte slå i skallen när
Fein: har sett en del olika minsta mått. men minst 20mm. helst 25mm. Kunde inte komma in och se bilderna menjag har isolerat mitt snedtak med samma förutsättningar som dig. Funkar alldeles utmärkt att fästa läkt i råspont. Jag skruvade 23x23 i sidorna och i mitten med självborrande spånskruv. sen fästa masonit mot läkten med exempelvis gipsskruv, eller sätt tunn cellplast(mer lättjobbat
Mr_T: Hej, Tack för svaren. Har varit upptagen med att skruva, spackla och måla. Det blev renoveringsgips pga av att det fanns ett gäng sådana över hemma, ibland ger sig lösningen av sig själv.... Nåväl, det blev kalasbra och de var lätta att få upp i taket med fyra händer (låg takhöjd är en fördel ibland). Nåväl, ska väl försöka hitta mindre provocerande frågor framöver ;) Men
s60: använder du en laser??isånna fall kan du mäta från valvet där du har tänkt sätta dinna träklossar å då lär de juh som du säger skilja mellan dom olika fästpunkterna där du ska sätta klossarna..sen kapar du klossarna olika så att dom blir anpassade efter var dom ska sitta i taket.. annars finns de riktigt bra grejjer som e anpassade för de du håller på me... i sånna fall
gromit42x: Vi har också ett pulpettak och betalade 76000 ink moms för läggning av dubbelfalsad bandplåt på 150kvm. På taket finns det en skorsten och två stosar (en för köksfläkten och en för avloppsavluftningen). Materialet är en grå hardcoatbelagd (polyester) plåt ifrån Plannja. Då gjorde vi dock allt förarbete själva. Dvs borttagning av gammal papp, läggning av ny underlagspapp,
Larsa: Om jag förstår bilderna rätt så finns nu en springa mellan plasten på väggen och den i taket, och det är inte bra då det kan bildas kondens där. Plasten på insidan av väggen måste upp i taket och täta mot plasten i där, fyll sedan springan mot vinden med isolering för att förhindra kallras.
MathiasS: Har pratat med Jape. En väldigt viktig skillnad mellan Boracol och Mögelfri är att Boracol vandrar i träet och stannar inte på yta. Svartmögel håller sig på ytan och i mitt fall är det således viktigt att behandling sker på ytan. Boracol är således inte bara onödigt giftigt, det kan vara så att det inte alls funkar som tänk heller. Det finns varianter av Boracol som får sprutas,
motleycrue: Häll lite vatten där när huven är borta så ser du om det läcker där, annas får du gå vidare och leta på andra ställen vatten kan ta konstiga vägar innan man ser vad det läcker.
Per-Erik: nja.. kommer fukten innefrån så brukar det inte direkt sätta sig på takstolen, utan vad jag har sett på dv bilder här på forumet så brukar det komma mellan takstolarna på yttertaket.. sen om det blir riktigt kraftigt så sätter det sig på takstolarna också.. trät du bröt bort.. var det fuktigt eller tortt? tänkte att det var kanske en gammal skada innan -88 då man böt taket?
Mikael_L: Nä, helt uppåt väggarna är det nog inte. Iaf den uppdaterade "prislistan" Fam_bygg tycker jag angav dels lite väl saftiga priser, dels för många takstolar och slutligen lite för stor takarea för ett hus på 120kvm (om inte taket är enormt brant) (Och tegelpannor kan man ibland köpa för en krona st, och då har dom dessutom vacker patina ;) )
ByggPutte: Ska Du sänka taket? Kan ju använda plåtreglar. Mvh Putte