Jag har skickat ut 20 anbudsförfrågningar om omläggning av tak och fått 2 svar varav en nu har lämnat en preliminär prisuppgift. Denne byggare vill ha 168 000 kr(inkl. moms) för jobbet och det innefattar:

rivning av det gamla yttertaket
tegelpannor
oljehärdad masonit
läkt
byte vindskivor och vattbrädor
igensättning av taklucka
mindre reparation av tak-och gavelsprång
uppsättning av takstege
byggnadsställning
container
plåtarbete vid skorsten
byte av vent.huvar

Huset är byggt kring 1860, 1½ plans och har en takyta på ca 200 kvm. Under de nuvarande betongpannorna ligger ett spåntak i bra skick. Är det någon som har en uppfattning om ifall detta är ett rimligt pris? Själv blev jag lite förvånad över det i mitt tycke höga priset, men jag är väl medveten om att det f.n. är byggarnas marknad, vilket ju visas av att endast 2 svarat.

nu är jag ingen expert. Men jag har räknat lite på mitt eget tak som snart ska bytas från tekel-->plåt...och det är väl på runt 130-140kvm. För materialet har
jag räknat ut att det kommer kosta ungefär ~15-17000:- plus en plåtis som snickrat till runt skorstenen.
Sen måste jag ju ha en container att slänga allt gammalt tegel i och den kostar
runt 5000:-.
Så kalaset kommer landa på mellan 20-30kkr tillslut och då har jag tänkt göra allt
utom plåtbockningen runt skorstenen själv.(mitt hus är dock enplans).
Så jag tyckte det lät j-lig dyrt men han skulle ju iofs byta lite mer....mitt undertak är riktigt fint!
Men jag är som sagt ingen x-pert i ämnet:).
mvh
M

Du har inte fått spec på vad
dom olika delarna kostar typ kostnad tegel osv.?

Mvh Putte

Är det mycket vinklar, kupor etc.?
Är taket brant och/eller högt.?
Är det lätt att komma intill med material.?
Vart i landet är det.?
Har du själv satt ut en bestämd tidplan i offertförfrågan eller kan snickaren själv bestämma när det skall göras.?
Skall du ha standard Benders Palema betongtegel, eller exklusivt importerad glaserat äkta tegel.?

Du skriver "mindre reparation av..." Är det du själv som gör den bedömningen eller snickaren.? En mindre reparation för en lekman kan vara rätt mycket jobb ändå, t.ex. behöver man för att förlänga takutsprånget litegrann riva upp undertaket en takstol in i huset med allt vad det för med sig..

Jag skriver ovanstående för att jag vet att det spelar in rätt mycket när man lämnar offerter, men vill du ha en uppfattning om vad vi tar så ligger runt 500kr plus moms per kvadrat för det du beskriver i ditt första inlägg. Då ingår inte reparationer av något, heller inga huvar runt skortstenar etc. Däremot brukar vi låta vindskivor, hängrännor, taksteg etc. ingå. Det är dock hemskt svårt att sätta ett pris innan man sett huset, framför allt på såpass gamla hus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.