P
Peppe_e: [citat] Är ordentligt mycket mer jobb med d extra falserna som blir vid skivtäckning i jämförelse med bandtäckning
12 svar · 6,6k läst
T
Tompaa: Inte bara spiken det droppar om utan råsponten är blöt en decimeter runt om spiken också. Börjar bli lite svart runtom ett gäng spikar.
6 svar · 5,2k läst
Sne4
Sne4: Bifogar en länk med nyttig läsning nedan. Intressanta jämförelser mellan olika vindkonstruktioner som kan hjälpa till att ta rätt beslut om man har fuktproblem på vinden / funderar på att tilläggsisolera där. http://www.lfs-web.se/vind%20fukt.pdf
25 svar · 10,0k läst
G
gurraj71: Tack för tipset. Nja det kanske inte går men tck ändå. Jag har dessvärre ingen närbild då detta var mer som en "bonusfråga" eller vad man kan kalla det, men ändock något jag skall hitta en lösning till. Saken är den att kanten som är nedvikt (kanske svårt att se på bilden?), är i ett stycke med hela kåpan och fastskruvad, men ska enkelt kunna plockas loss och tillbaka,
2 svar · 2,3k läst
·
P
Peppe_e: Har du tur är det spik modell mindre så du kan dra ur dem å skruva i farmar skruv med tätbricka. Men förmodligen är det så grova spik att skruven inte kommer dra. Alternativet är ju att hitta grövre skruv med tätbricka
1 svar · 3,1k läst
Consensus
Consensus: Hej, förklara vad du menar med att "bygga enligt dagens standard". Ska du isolera din kallvind ännu mer "enligt dagens standard" så lär du få ännu värre kondensproblem eftersom vinden blir ännu kallare. Ska du bygga rätt så skit i "svensk standard" och bygg tyskt istället med isoleringen på rätt ställe, dvs utanför undertaket. Sök på "Maco-Dach" så får du se. Jag har uppskattat
5 svar · 10,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Söker du på clix får du upp en massa trådar. Här är en : http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/60240-clix-plattak.html
1 svar · 1,3k läst
M
MagnusRö: God morgon Detta kan jag hålla med om. Det som är lite överdrivet i det hela är att man har i princip tre regntäta lager: Tegel, papp och en board. Samtidigt har man diffusionstät innåt vilket gör att mängden luft som kan kondenseras mot yttertaket är minimal. Jag skulle nästan vilja betrakta luftspalten som ett isoleringslager för att slippa få den kallaste ytan mot den eventuellt
2 svar · 1,1k läst
Å
åsaåsa: Jag håller med Consensus, få in mer luft med hög Rh löser inga problem. Denna vinter har Rh liggat runt 95% ute här hos oss. Vi har tagit upp fler ventiler tidigare på vår vind, och det har då inte blivit bättre här. Snarare tycker vi fuktigheten ökat på vinden i år. Vi funderar själva vad vi skall göra.
5 svar · 1,5k läst
T
thca01: Jag skulle vilja ändra i mitt hus och få ett rymligare vardagsrum med högre till tak utan synliga balkar. Problemet är att taket är valmat och vad jag har hört så kan man inte på något sätt bygga om och få bort den balk som på mitten stödjer takstolarna ut mot kortändan på huset. Den balken har i sin tur en underarm som är saxad. Det skulle se konstigt ut att ha saxningen och
0 svar · 1,5k läst
K
kalle_ada: Tack fresve! Precis vad jag letade efter. :-)
3 svar · 24,1k läst
A
andersmc: Den klarar sig över vintern utan problem.
1 svar · 4,4k läst
H
Husletaren55: Hej Jag har lite funderingar på att så småningom inreda vinden i vårat nyinköpta hus. Vad kan det uppskattningsvis kosta? I nuläget är det inte isolerat och saknar golv på vissa partier. Delen som i såfall ska inredas är ca 50m2 stor.
0 svar · 1,5k läst
simpen
simpen: jajamen
1 svar · 1,7k läst
backstad
backstad: [citat] På nordsidan om jag kan läsa deras installationsanvisningar rätt - det är där resten av sladdarna finns i alla fall ;) - se http://www.trygghetsvakten.se/index.php?option=com_ionfiles&func=download&fileid=9 Funderar själv i samma banor - har klar mögelkänning där upp och just nu (5-10 minusgrader i nån vecka) har det bildats ett fint frosttäcke på insidan av taket :(
1 svar · 7,1k läst
·
J
JonN: Vad kostar Ekofiber? Jag har hört att man sprutar in det på vinden. Är det någon som kan ge en prisbild från sin egen isolering med ekofiber och om det har löst era fuktproblem? J
6 svar · 10,7k läst
T
tob_ekl: bra, jag ska kolla!
2 svar · 2,5k läst
lastkaj
lastkaj: Här är ett, men det var inte det jag tänkte på. Det var någon som hade en snarlik lösning som din önskan. http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/23316-bygga-pa-en-vaning.html
4 svar · 3,4k läst
·
G
genes: Som jag trodde. Tack tack:)
2 svar · 1,0k läst
·
G
2 svar · 1,0k läst
·
M
MagnusRö: Vilka bra sätt finns det att rikta upp en påbyggnad av ett innertak? Jag skall bygga på takstolen för att få plats med mer isolering. Ett tips jag fått är att loda från tacknocken och mäta ut mot takstol på olika höjder. Det svåra är att lyckas att hålla dessa mått när man står med en stor regel i handen. Kanske bäst att spänna upp ett snöre?
0 svar · 5,9k läst
D
Dejvan: Tackar för ett så utförligt svar (och bilden). Är inte helt hundra på att jag förstår exakt vad du skriver, men det är här är inget vi tänkte ge oss på själva men man vill gärna få sig en bra uppfattning över momenten och tekniken. En sådan kupa är ju väldigt vanlig varpå jag antog att det användes ngn form av standard teknik vid uppförandet. Övervåningen på vårt hus är
3 svar · 17,5k läst
·
D
daviden: Det ser lite grovhugget ut men bakom gipsskivor tycker jag att det får se ut lite hur som. Om man sen vill ta bort gipsskivorna för att ta fram murstocken så får man väl lösa de skavanker som döljs. Att flytta röret gör man nog inte i oträngt mål. Däremot kan man ju klä in det och laga taket med gips tex.
4 svar · 1,9k läst
·
Immobil
Immobil: I ett enfamiljshus räcker det med en höjd på 900 mm när det gäller räcket. I övrigt instämmer jag med, ingemar_o. :)
2 svar · 3,3k läst
h-man
h-man: Tack!
2 svar · 1,3k läst
h-man
2 svar · 1,3k läst
B
Beppo: Boarden behövs ju egentligen inte så länge yttertaket fyller sin funktion så varför byta om inget läcker?
1 svar · 2,2k läst
I
injonil: Fukt på vind behöver inte bero på varm luft som kommer underifrån och inte heller på för dålig ventilation. I min nybyggda verkstad är det fukt på loftet trots att verkstaden inte är uppvärmd och trots att takfoten är öppen och ventilationen mao är mycket god. Det handlar i mitt fall helt enkelt om att det under vissa tider är oerhört fuktigt ute.
11 svar · 6,6k läst
·
P
PappasHammare: "Tvärs/nerifrån och upp" kommer skapa ett intryck av ett högt tag. Medans "längs" kommer skapa ett långt rum.
1 svar · 2,3k läst
T
Torskenn: Hej! Har kikat runt på forumet men hittar ej exakt den frågan jag behöver svar på. Då ska vi se, Bor i ett hus byggt -38 där det senast suttit en oljepanna i, nu mera är det bergvärme. När vi flyttade in för ett år sedan sa besiktningsmannen att det var en del fukt på vind när han var där 5 år tidigare. De förra ägarna satte då in ventiler på övervåningen samt en pax fläkt i
0 svar · 1,1k läst
Consensus
Consensus: Genomgående spik = köldbrygga. Det kan mycket väl vara fuktig luft som kondenserar mot den kalla spiken ska du se.
4 svar · 1,4k läst
B
Boingo: Det är nog så. Takstolar måste ju vila mot nåt stadigt. Eftersom taket är brutet så ska det vara nåt bärande i vecket
23 svar · 16,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.