1 027 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Takfotsventillation
Är på gång att byta delar av taket pga av fuktskador. Taket har inte haft någon takfotsventillation och minimal gavelventillation. Följden av detta blev minst sagt "mörk".
I samband med att vi byter råsponten tänkte jag att man lika bra kunde skapa ett mellanrum för att få takfotsventillation. Är detta att rekommendera och i så fall hur stor bör detta mellanrum vara 1-5 cm? Tar gärna mot tips om hur man på ett bra sätt skapar denna luftspalt. Lister som distanser eller såga av lite av betongen.
I samband med att vi byter råsponten tänkte jag att man lika bra kunde skapa ett mellanrum för att få takfotsventillation. Är detta att rekommendera och i så fall hur stor bör detta mellanrum vara 1-5 cm? Tar gärna mot tips om hur man på ett bra sätt skapar denna luftspalt. Lister som distanser eller såga av lite av betongen.
Senaste skriket i hur man ska komma till rätta med kallvindsproblematiken är att man inte skall ha takfotsventilation.
Det enda rätta är att bygga bort mogelfällan (kallvinden) helt och hållet, tex genom att byta till klimat- eller varmvind i samband med ett takbyte.
Det enda rätta är att bygga bort mogelfällan (kallvinden) helt och hållet, tex genom att byta till klimat- eller varmvind i samband med ett takbyte.
yxet. Jag skall troligen bara byta ena sidan av taket så det kanske inte går att lägga 22 mm på hela takstolen men det gå kanske bra att bygga en lite backe i slutet. Om sista eller två sista brädorna höjs 2-3 cm borde väl detta också fungera? jag måste nog testa på lite skrotvirke så jag inte tänker helt fel.
Consensus. Dina ideer stämmer säkert om man bygger helt efter den principen. I mitt fall fanns ingen ventillation alls (knappt) och resultaten blev katastrof.
Consensus. Dina ideer stämmer säkert om man bygger helt efter den principen. I mitt fall fanns ingen ventillation alls (knappt) och resultaten blev katastrof.
Snackade med en snickare i veckan och han trodde det borde gå att snesåga en knapp meter trä 0-30 mm och därmed vinkla upp nedersta delen av taket så att det blir ca 20 mm luftspalt. Dessa 20 mm borde vara betydligt effektivare än några borrade hål eller 10-20 mögelstoppers. Med 8 meters läng och 2 cm öppning blir det 1600 cm2. Det motsvarar 80 st 5 cm hål (om jag räknade rätt). Normalt har man väl ca 5 cm öppning vilket motsvarar en helpall mögelstoppers??????
Jag skall byta hela taket på en sida så att få dit de snesågade bitarna borde vara enkelt. Möjligen kan vindskiveplåtarna behöva böjas och andra sådana mindre problem. Underligt om det är så enkelt eftersom jag inte hört/läst att andra gjort detta.
Klicka här för att svara