14 490 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Takpapp sålänge
Hej.
Har precis köpt hus med ett par grejor att göra. -Skoj!
Till att börja med ska jag byta taket på garaget då detta idag är fuktskadat (Takpapp och råspont).
Taket som ligger på bostadshuset är pannplåt, liknande Planja Royal.
Det finaste vore ju då att sätta lika dan plåt på garaget, som sitter ihop med huset, men jag måste försöka hålla ner kostnaderna lite nu i början.
Så jag tror att jag ska börja med att bara lägga papp, så får plåten komma när budgeten tillåter det.
Så det jag undrar är då :
1) Vad ska man ha för papp?
2) Behöver man underlagspapp eller räcker det med att lägga takpappen direkt på råsponten? Vinkeln på taket vet jag inte exakt, men det är iallafall det lilla taket på bilden nedan.. (det är naturligtvis inte hela taket på bilden, det fortsätter bakom huset, men det var den enda bilden jag hade...)
3) Vad ungefär blir kostnadsskillnaden om man lägger takpapp som ska hålla som det är, jämfört med att lägga plåten direkt? (Man behöver väl inte lika dyr papp om man lägger plåten direkt?)
Tacksam för all hjälp jag kan få, eftersom jag är nybörjare vad gäller byggnadstekniker och material.
Här är garagebilden:

http://annonsbilder.se/3096
Har precis köpt hus med ett par grejor att göra. -Skoj!
Till att börja med ska jag byta taket på garaget då detta idag är fuktskadat (Takpapp och råspont).
Taket som ligger på bostadshuset är pannplåt, liknande Planja Royal.
Det finaste vore ju då att sätta lika dan plåt på garaget, som sitter ihop med huset, men jag måste försöka hålla ner kostnaderna lite nu i början.
Så jag tror att jag ska börja med att bara lägga papp, så får plåten komma när budgeten tillåter det.
Så det jag undrar är då :
1) Vad ska man ha för papp?
2) Behöver man underlagspapp eller räcker det med att lägga takpappen direkt på råsponten? Vinkeln på taket vet jag inte exakt, men det är iallafall det lilla taket på bilden nedan.. (det är naturligtvis inte hela taket på bilden, det fortsätter bakom huset, men det var den enda bilden jag hade...)
3) Vad ungefär blir kostnadsskillnaden om man lägger takpapp som ska hålla som det är, jämfört med att lägga plåten direkt? (Man behöver väl inte lika dyr papp om man lägger plåten direkt?)
Tacksam för all hjälp jag kan få, eftersom jag är nybörjare vad gäller byggnadstekniker och material.
Här är garagebilden:

http://annonsbilder.se/3096
Hej. Jag kan rekommendera underlagspapp samt ytpapp från Trebolit, se mer info:
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit Ytpapp_SE.pdf
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit Underpapp_SE.pdf
Har själv använt deras underlagspapp modell 221 med klisterkant, smidigt när man
skall lägga om/lägga nytt tak på råspont. Byggmax säljer deras prylar till bra priser,
mer info om hur man gör etc. finns på www.trebolit.se. Har för mig att plåttak av bra
kvalitét kan kosta en slant (typ Plannja), det kan du nog kolla på byggvaruhusen.
Lycka till. Mvh Jocke
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit Ytpapp_SE.pdf
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit Underpapp_SE.pdf
Har själv använt deras underlagspapp modell 221 med klisterkant, smidigt när man
skall lägga om/lägga nytt tak på råspont. Byggmax säljer deras prylar till bra priser,
mer info om hur man gör etc. finns på www.trebolit.se. Har för mig att plåttak av bra
kvalitét kan kosta en slant (typ Plannja), det kan du nog kolla på byggvaruhusen.
Lycka till. Mvh Jocke
YAP klarar sig en tid men inte hur länge som helst.
Jag hade nog tänkt att skippa pl¨åten och bara lägga papp. -Så är man ju helgarderad om plåten inte blir av.. -Taket är på baksidan, är ganska litet och hustaket är iallafall svart, så de blir ingen större förlust om det inte blir någon plåt..
-Då måste man med andra ord lägga både underlagspapp och ytpapp?
-Då måste man med andra ord lägga både underlagspapp och ytpapp?
Ja, om du följer tillverkarnas anvisningar. Och jag vågar iaf inte rekomendera något annat.kurre_kul skrev:
Underlagspapp kan ligga oskyddad upp till 3 månader, sen gäller det att få på ytpapp, plåt, pannor etc. (Mataki).
Min har legat oskyddat 6mån+ nu, och kommer nog bli tvungen ligga ett tag till. Jag håller tummarna hårt, och får göra en grundlig besiktning av skicket innan ytbeläggningen ska på.
Det som händer med pappen när den ligger öppet / ej skyddat är att den åldras fortare, mycket fortare.. eftersom den är ganska UV känslig, att den inte skulle klara väder behöver man oftast inte oroa sig för, utan det är just att låter man den ligga tex 12 månader, så kan det ha åldrats 10 år om man skulle jämföra med att den legat skyddad...
Om du planerar att lägga ytpapp på taket så är det viktigare att få på det snabbt än om du skulle ha pannor eller plåt, underlagspapp som det ska ligga ytpapp på är ju inte slagna med ströläkt så vinden kan ju ta tag i underlagspappen.
Observera att antalet månader och år ovan är tagna ur luften, men det e principen jag menar.
Edit: Ja underlagspappen ska man inte utelämna, ett undantag är om du ska lägga ytpapp på ett redan befintligt tak med papp, då kan, efter översyn, den gamla ytpappen ligga som underlagspapp.
Om du planerar att lägga ytpapp på taket så är det viktigare att få på det snabbt än om du skulle ha pannor eller plåt, underlagspapp som det ska ligga ytpapp på är ju inte slagna med ströläkt så vinden kan ju ta tag i underlagspappen.
Observera att antalet månader och år ovan är tagna ur luften, men det e principen jag menar.
Edit: Ja underlagspappen ska man inte utelämna, ett undantag är om du ska lägga ytpapp på ett redan befintligt tak med papp, då kan, efter översyn, den gamla ytpappen ligga som underlagspapp.
Redigerat:
Klicka här för att svara