3 260 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hur regla tak...
Vi kommer troligen bygga en sommarstuga på ca 8x8m som kommer likna detta http://www.xhouse.se/files/alva.htm
Nu undrar jag hur jag skall regla taket ? Måste jag ha dyra limträblkar (måste vara ca 9m) eller kan man lösa det på billigare sätt? Det kommer bli ett papptak och kommer ligga i västra götaland.
Tack på förhand
Nu undrar jag hur jag skall regla taket ? Måste jag ha dyra limträblkar (måste vara ca 9m) eller kan man lösa det på billigare sätt? Det kommer bli ett papptak och kommer ligga i västra götaland.
Tack på förhand
Som jag kan se så är det en vägg på tvären inne. Ha det som bärande vägg så kan du skarva takreglarna på den.
Tackar för svar!Janet_Johan skrev:
Meningen var att bygga den med helt oppen planlösning och sedan planera innerväggarna utefter vad vi vill ha. Men ditt tipps borde göra det mycket billigare.
Men hur skall jag skarva?
Vilket dimension på virket skall jag ha? Slipper jag limträ? Det blir väl ca 5m från yttervägg till mellanvägg och ca 3 m från mellenvägg till bakre yttervägg.
Vilken dimension på virket på mellanväggen behöver jag ha?
Tack på förhand/
Fackverkstakstolar:


Detta bör de flesta takstolsleverantörer kunna bistå med.
Bilderna är från Nässjö Takstolsfabrik, som dessutom är rätt billiga på takstolar, bara inte frakten blir för dryg.
http://www.takstolsfabriken.se/


Detta bör de flesta takstolsleverantörer kunna bistå med.
Bilderna är från Nässjö Takstolsfabrik, som dessutom är rätt billiga på takstolar, bara inte frakten blir för dryg.
http://www.takstolsfabriken.se/
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du bygger utan bärande vägg inne i huset, och får 9m spännvidd så är det helt otänkbart att göra det med vanligt virke bara rakt över. Du måset troligen ha en fackverkstakstol, eller stålbalk. även med en spännvidd på 5m så måste du låta en konstruktör beräkna dimensionerna.
Takstolsfabrikerna gör oftast konstruktionsberäkningar som en del av priset för takstolen.
Om du väljer att bara lägga 5m bjälkar rakt över så bör det troligen vara limträ (men du måste få någon att räkna på vilken dimension du behöver).
Limträ är inte så himla dyrt jämfört med vanligt klassat virke. Takstolarna/bjälkarna är en mycket liten del av byggkostnaden.
Takstolsfabrikerna gör oftast konstruktionsberäkningar som en del av priset för takstolen.
Om du väljer att bara lägga 5m bjälkar rakt över så bör det troligen vara limträ (men du måste få någon att räkna på vilken dimension du behöver).
Limträ är inte så himla dyrt jämfört med vanligt klassat virke. Takstolarna/bjälkarna är en mycket liten del av byggkostnaden.
Tack Mikael_L och Hempularn!
Jag skulle görna vilja ha snetak som innertak också för att få det att se lite större ut, och då är det väl bara limträ som gäller?
Hur räknar jag ut vilket limträ jag skall ha? Det blir en på ca 5m och en på 3 m. Det skall vara paptak och den skall byggas på västkusten.
Hur skall jag skarva 5m och 3m-limträbalken på mellanväggen, kan man lägga den omlott?
Vilken dimension på innerväggen som nu blir bärande skall jag ha?
Har ni tips på var jag kan köpa limträ till bra pris?
Hur många limträ behöver jag är det cc30? (Sommarstugan är ca 8 m brett).
Hur rekommenderar ni att aisolera taket? Det skall vara en sommarstuga som bara används mellan april och september.
Tack på förhand/
Jag skulle görna vilja ha snetak som innertak också för att få det att se lite större ut, och då är det väl bara limträ som gäller?
Hur räknar jag ut vilket limträ jag skall ha? Det blir en på ca 5m och en på 3 m. Det skall vara paptak och den skall byggas på västkusten.
Hur skall jag skarva 5m och 3m-limträbalken på mellanväggen, kan man lägga den omlott?
Vilken dimension på innerväggen som nu blir bärande skall jag ha?
Har ni tips på var jag kan köpa limträ till bra pris?
Hur många limträ behöver jag är det cc30? (Sommarstugan är ca 8 m brett).
Hur rekommenderar ni att aisolera taket? Det skall vara en sommarstuga som bara används mellan april och september.
Tack på förhand/
Nädå, det var därför jag även visade en bild på en fackverksbalk.Dadde skrev:
Enklast och bäst är att du kontaktar någon som tillverkar takstolar och förklarar vad du är ute efter.
På 10 minuters samtal med deras konstruktör bör du fått besked om vilka lösningar som fungerar och en prisuppgift mellan tummen och pekfingret.
Om nu priset inte skulle bli så mycket bättre än en limträbalkslösning har du fortfarande fördelarna med lättare takbjälkar (=enklare att sätta upp) och mindre köldbrygga.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag hoppas att du förstår att du MÅSTE låta ett proffs konstruera taket. Om inte annat så kommer du att bli tvungen att presntera konstruktinsritningar och beräkningar i samband med bygglovet.
Men för att du skall kunna få en ungefärlig känsla för vilken tjocklek du behöver på taket för att få plats med konstruktionen så kan du dels som Mikael_L föreslår, ringa till en takstolsfabrik, de kommer att kunna ge dig preliminära uppgifter på några minuter, dels kan du googla efter tillverkare av limträbalkar, de har beräkningsprogram att ladda ned från hemsidan (Obs du måste ändå låta ett proffs räkna igenom det hela senare).
CC avståndet för takstolar är ofta 120cm, men som sagt det kan behövas något annat i ditt fall. Tätare med bjälkar tror jag gör förvånansvärt lite på dimensionen.
Erfarenhetsmässigt från vårt eget hus som dock har en helt annan takonstruktion och lutning så kommer du att behöva limbalkar som är ca 250- 350 mm höga. Finns att köpa på Byggmax (så ser du priser). Detta kan visa sig vara helt fel i ditt fall, kan lika gärna visa sig att du behöver 500mm balkar.
Och som du såg på Mikaels bilder så kan även en fackverkstakstol se ut som en balk.
Men för att du skall kunna få en ungefärlig känsla för vilken tjocklek du behöver på taket för att få plats med konstruktionen så kan du dels som Mikael_L föreslår, ringa till en takstolsfabrik, de kommer att kunna ge dig preliminära uppgifter på några minuter, dels kan du googla efter tillverkare av limträbalkar, de har beräkningsprogram att ladda ned från hemsidan (Obs du måste ändå låta ett proffs räkna igenom det hela senare).
CC avståndet för takstolar är ofta 120cm, men som sagt det kan behövas något annat i ditt fall. Tätare med bjälkar tror jag gör förvånansvärt lite på dimensionen.
Erfarenhetsmässigt från vårt eget hus som dock har en helt annan takonstruktion och lutning så kommer du att behöva limbalkar som är ca 250- 350 mm höga. Finns att köpa på Byggmax (så ser du priser). Detta kan visa sig vara helt fel i ditt fall, kan lika gärna visa sig att du behöver 500mm balkar.
Och som du såg på Mikaels bilder så kan även en fackverkstakstol se ut som en balk.
Tackar! skall ringa runt lite och kolla priser.Mikael_L skrev:Nädå, det var därför jag även visade en bild på en fackverksbalk.
Enklast och bäst är att du kontaktar någon som tillverkar takstolar och förklarar vad du är ute efter.
På 10 minuters samtal med deras konstruktör bör du fått besked om vilka lösningar som fungerar och en prisuppgift mellan tummen och pekfingret.
Om nu priset inte skulle bli så mycket bättre än en limträbalkslösning har du fortfarande fördelarna med lättare takbjälkar (=enklare att sätta upp) och mindre köldbrygga.
/Dadde
Klicka här för att svara
