2 821 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Rasar huset ?
Hej ! Det är så jag kan ha gjort en jättemiss .
Jag var i gång och skulle få in våran side by side i köket, och fick riva lite mot väggen. När jag ändå var i gång tjatade frugan om att det vore snyggt o höja dörren lite så det blir mer öppet mot vardagsrummet, så jag vidgade lite , tog bort lite sidobalkar och även 2 tjocka balkar i taket men lämna den översta.
Huset är tegel och 9 x 8 m utvändigt, med murstock i mitten, väggen går längst taket nocken om man ser uppifrån.
Huset är 1.5plans med betong källare... byggt 1943-47
Så har jag gjort bort mig nu, är totalt kass på allt med renovering, och helst vill jag bara sälja huset och flytta till ett annat
Någon som har något positivt o säga ?
Jag var i gång och skulle få in våran side by side i köket, och fick riva lite mot väggen. När jag ändå var i gång tjatade frugan om att det vore snyggt o höja dörren lite så det blir mer öppet mot vardagsrummet, så jag vidgade lite , tog bort lite sidobalkar och även 2 tjocka balkar i taket men lämna den översta.
Huset är tegel och 9 x 8 m utvändigt, med murstock i mitten, väggen går längst taket nocken om man ser uppifrån.
Huset är 1.5plans med betong källare... byggt 1943-47
Så har jag gjort bort mig nu, är totalt kass på allt med renovering, och helst vill jag bara sälja huset och flytta till ett annat
Någon som har något positivt o säga ?
Väggar som går parallellt med nocken kan definitivt vara bärande.
Men du kan säkert balka av ovanför din öppning om du vill ha den kvar. Har du några bilder?
Vi har flyttat många bärande väggar och om du är orolig kan du till att börja med skaffa ett stämp eller en stadig regel och kila in i din öppning som stöd så behöver du inte vara orolig för att det ska rasa medan du funderar på hur du ska lösa det på längre sikt.
På den här bilden kan du se hur vi har ställt två stämp för att hålla i den balk som så småningom ska stöttas av en mur som inte finns än. Egentligen behövs bara ett, men vi satte bägg där bara för att vi hade dem.
Men du kan säkert balka av ovanför din öppning om du vill ha den kvar. Har du några bilder?
Vi har flyttat många bärande väggar och om du är orolig kan du till att börja med skaffa ett stämp eller en stadig regel och kila in i din öppning som stöd så behöver du inte vara orolig för att det ska rasa medan du funderar på hur du ska lösa det på längre sikt.
På den här bilden kan du se hur vi har ställt två stämp för att hålla i den balk som så småningom ska stöttas av en mur som inte finns än. Egentligen behövs bara ett, men vi satte bägg där bara för att vi hade dem.
Den bjälken som stativet stöttar mot finns kvar i sin helhet, däremot fanns det 2 st likadana under den, så är det ok då tror du ? Jag har alltså inte sågat helt igenom alla 3.
Jag menar att på den bilden du visade finns den tjocka balken kvar i sin helhet.
Fan att man är så dum i bland !
Jag menar att på den bilden du visade finns den tjocka balken kvar i sin helhet.
Fan att man är så dum i bland !
Redigerat:
Förutsatt att den har bra stöd så borde det räcka med att den tjocka balken är kvar. Du skrev att du tog bort "lite sidobalkar" och de kan ha varit en del av den bärande konstruktioen också.
På den här bilden ser du den vägg som vi tog bort, lite isärtagen. Både den översta vågräta balken och de som går från golvet och upp var bärande där, så du borde ha en liknande konstruktion kvar om det ska hålla.
Den liggande som går närast dörröppningen behövs nog inte.
Vi hade också en lite större och bredare öppning i vår bärande vägg. Den såg ut så här. På den bilden kan du också se att stämpen står så att de stöttar samma balkar i bjälklaget som öppningen.
På den här bilden ser du den vägg som vi tog bort, lite isärtagen. Både den översta vågräta balken och de som går från golvet och upp var bärande där, så du borde ha en liknande konstruktion kvar om det ska hålla.
Den liggande som går närast dörröppningen behövs nog inte.
Vi hade också en lite större och bredare öppning i vår bärande vägg. Den såg ut så här. På den bilden kan du också se att stämpen står så att de stöttar samma balkar i bjälklaget som öppningen.
Balken längst upp går längst hela väggen, och sidobalken kapade jag med hälften, den var 10 cm bred och jag tog bort halva av den , sedan fortsätter det in till väggen 60cm till med andra balkar verkar det som. Nu är öppningen 112 cm bred, innan var den ca 105 cm bred...
Kan huset rasa eller börjar det knaka o svikta ifall det är ostabilt ?
Kan huset rasa eller börjar det knaka o svikta ifall det är ostabilt ?
Du kan ju alltid gå upp och hoppa ovanför och känna om det rör sig mycket.
Om du öppnar väggen och sätter in ett nytt stöd på andra sidan om din avsågade stötta så blir nog stödet tillräckligt igen. Då har du samma lodräta stöd som innan, men en lite större öppning.
Eller så hyr du en byggnadskonstruktör i någon timme så kan han säga om det är OK eller inte. Hans lön är en rätt liten kostnad för att bli säker i sammanhanget. Det kanske går att få ROT-avdrag också på det.
Om du öppnar väggen och sätter in ett nytt stöd på andra sidan om din avsågade stötta så blir nog stödet tillräckligt igen. Då har du samma lodräta stöd som innan, men en lite större öppning.
Eller så hyr du en byggnadskonstruktör i någon timme så kan han säga om det är OK eller inte. Hans lön är en rätt liten kostnad för att bli säker i sammanhanget. Det kanske går att få ROT-avdrag också på det.
Tackar så jättemycket för hjälpen, känner mig lite lugnare nu , allt känns stabilt, och inget rör sig när man går ovanför, inget knakar heller, det är ju dock en tjock balk kvar längst taket som är ca 5 cm bred och 20 -30 cm hög....sen är huset ganska litet, iom också skorstenen går i mitten så kan det inte vara jätte mycket som ska bäras upp.....
Ångrar verkligen man var tvungen o köpa ett gammalt hus ! men så är det väl i bland
Känns som man aldrig slutar renovera, och när man är färdig så börjar man om igen 
Ångrar verkligen man var tvungen o köpa ett gammalt hus ! men så är det väl i bland
Klicka här för att svara