Ja givetvis beroende på hur brett bygget är... :) men nu pratar jag om hur mycket råsponten ska sticka ut på varje sida om yttersta takstolen?

Jag har sett massor med bra instruktioiner på hur man använder trekantslist, viker papp osv, men hur mycket bör råsponten sticka ut. Det är en takkupa det gäller, som har platt tak, inte sadeltak.

Tack på förhand

Ingen som kan hjälpa till med denna fråga?

Det är väl lite upp till vad arkitekten (kanske du själv) tycker. Ju mer den sticker ut desto mer skyddade blir väggarna mot väder, men ett extremt stort utstick ser konstigt ut. Försök få det att se bra ut i förhållande till husets övriga propotioner. Troligen skall det sticka ut mindre än husets riktiga tak för att de bra ut, efterssom kupan har mindre tak.

Tänk också på hur det blir där taket ansluter till husets rtiktiga tak (om jag fattat det rätt). Där kommer du att behöva någon form av plåtbeslag.

Också värt att tänka på är att försöka få till en total bredd som går jämt upp med takpannorna om du skall ha pannor.

Tack för svar!!

Kupan kommer att ansluta till två takstolar, så bredden är ganska opåverkbar. Däremot så har jag lagt ny papp på de delar där kupan inte täcker, och då hade jag möjlighet att påverka takpannorna så att en plåt passar bra för att få ner vattnet som kommer via vägg/plåt ner i "dalen" på pannorna. Det klurigaste tror jag blir anslutningen mellan takkupans tak och det befintliga taket, där någon form av plåt måste bockas till och täcka. Kupan kommer gå nästan upp till nock eftersom taket är ganska låglutande, dock kommer nockpannorna att vara kvar för att skapa en "obruten" nock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.