Hejsan!!
Jag undrar lite om hur man kan lösa problemet med kondensen under ett plåttak??
alla tips och ideer är mkt välkomna!!!
bygger ett uterum, vinterisolerat, med en terrass ovanpå, har andvänt mej av ett system som heter "til-tak", det är färdigbockade aluzinkplåter som har ett färdigt fall, man reglar alltså upp taket helt plant för att sedan lägga i dessa plåtar som skruvas genom trallen och plåtarna ner i takstolarna, alla skarvar och överlapp läggs även ett foglim, åldersbeständigt och elastiskt.....enklast är att titta på deras hemsida för att förstå hur detta system fungerar..adressen är ..... www.til-tak.no (från Norge)
Har fått en del tips av firmor/personer som är i just denna branch, plåt och tak...
någon kanske kan ge ytterligare tips och även tankar om dessa lösningar:
det senaste tipset jag fick var att inte ha någon luftspalt alls, utan att jag skulle lägga isoleringen direkt mot plåten, så det inte finns någon luft alls, han menade då att det helt enkelt inte blir någon kondens då....låter ju kanon om detta skulle fungera!! enkelt att göra och utan massa extra jobb...
har även hört om en papp som man kan klistra på plåten(undersidan) som gör att inte kondens bildas, även en färg/massa som kan målas på plåtens undersida med samma egenskap, dessa produkter har jag dock inte funnit..
kommer inte att bygga igen taket underifrån förren våren kommer, var ju så smart så att jag andvände obehandlat trå till takstolarna, så jag tänte impregnera alt. måla dom för skyyd mot fukt....även här är det intressant för mej om tips om vad som kan vara lämpligt att andvända...kommer att lägga upp lite bilder snart på bygget....kommer nog bli riktigt snyggt, men hoppas också på att få det täät och fuktsäkert.....fasaden är i oljat cederträ, liggande panel, alla övriga trä ytor är målat i mattsvart, lyftglid dörr från schucko mm...funkisstil...
tack på förhand.
mvh
Henke J.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.