Jag har en Trygghetsvakten Vind installerad sedan januari 2007.
Den enkla slutsatsen är att jag hade en fruktansvärd massa vitmögel på vinden och nu är det helt borta och har inte kommit tillbaka.
Jag har gjort följande:
Installerat TV Vind
Behandlat hela vinden med Japes Mögelfri.
Som en del av TVV-installationen täppt för alla ventilationshål, glipor etc som var möjliga att täppa för.
TV verkar således fungera men eftersom det är fruktansvärt svårt att långtidsmäta fukt på ett bra sätt är det svårt att säga säkert om det är TV eller ett gynnsammare klimat de senaste två åren som är skälet. Eller rent av ytbehandlingen med "gift".
Vad gäller funktionen så är det INTE så att man huvudsakligen ökar tempen med elslingan. Eller rättare sagt - huvudsakligen verkar TV genom att ventilera in mindre fuktig luft på vinden. Endast om det inte räcker så används elslingan för att öka temperaturen någon grad. Grundfunktionen är alltså inte att ersätta en murstock och höja temperaturen på vinden. Anledningen till att elslingan endast är en nödåtgärd är förstås driftkostnaden.
Den enkla slutsatsen är att jag hade en fruktansvärd massa vitmögel på vinden och nu är det helt borta och har inte kommit tillbaka.
Jag har gjort följande:
Installerat TV Vind
Behandlat hela vinden med Japes Mögelfri.
Som en del av TVV-installationen täppt för alla ventilationshål, glipor etc som var möjliga att täppa för.
TV verkar således fungera men eftersom det är fruktansvärt svårt att långtidsmäta fukt på ett bra sätt är det svårt att säga säkert om det är TV eller ett gynnsammare klimat de senaste två åren som är skälet. Eller rent av ytbehandlingen med "gift".
Vad gäller funktionen så är det INTE så att man huvudsakligen ökar tempen med elslingan. Eller rättare sagt - huvudsakligen verkar TV genom att ventilera in mindre fuktig luft på vinden. Endast om det inte räcker så används elslingan för att öka temperaturen någon grad. Grundfunktionen är alltså inte att ersätta en murstock och höja temperaturen på vinden. Anledningen till att elslingan endast är en nödåtgärd är förstås driftkostnaden.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Jag har haft trygghetsvakten installerad på vinden i snart ett år - det är ingen snabbfix då den endast verkar jobba på högvarv då det är mycket kallt ute (elslingan) eller torrt (fläkten) - men när det väl är gynsamma omständigheter så fläktar det så mycket att isoleringen fladdrar. Jag har även märkt att vindens temperatur ökar drastiskt när det är mycket kallt ute - i natt var det ca -12 men på vinden +1, utan trygghetsvakten eller i plusgrader var vinds temperaturen normalt bara 3-4 grader högre än ute temp.
Min luft fuktighet på vinden just nu är ca 75-80% vid +1 grad - ute är det ca -10 och luftfuktigheten ca 90% fast det är lite knepigt att mäta luftfuktighet vintertid förstod jag det som. Vi bor i ett gammalt hus där begreppet ångspärr inte existerar och vi har bergvärme installerat med - lustigt nog upstod problemen strax efter den anläggningen installerades o murstocken blev kall...
Min vind har inte blivit värre sedan TV införskaffades och även om den kan bli fuktig så torkar den snabbare. Värst är luftfuktigheten efter en regnig natt - men så fort det blir dag o solen kikar fram så tar det någon timme innan värdena är på en acceptabel nivå - så var det inte innan utan fuktigheten hängde kvar rätt lång tid.
Jag går i tankarna om att tilläggsisolera utefrån eftersom jag har en takomläggning inplanerad - men leverantören tycks inte kunna svara på om det går att isolera ett brutet tak med deras produkt.
Min luft fuktighet på vinden just nu är ca 75-80% vid +1 grad - ute är det ca -10 och luftfuktigheten ca 90% fast det är lite knepigt att mäta luftfuktighet vintertid förstod jag det som. Vi bor i ett gammalt hus där begreppet ångspärr inte existerar och vi har bergvärme installerat med - lustigt nog upstod problemen strax efter den anläggningen installerades o murstocken blev kall...
Min vind har inte blivit värre sedan TV införskaffades och även om den kan bli fuktig så torkar den snabbare. Värst är luftfuktigheten efter en regnig natt - men så fort det blir dag o solen kikar fram så tar det någon timme innan värdena är på en acceptabel nivå - så var det inte innan utan fuktigheten hängde kvar rätt lång tid.
Jag går i tankarna om att tilläggsisolera utefrån eftersom jag har en takomläggning inplanerad - men leverantören tycks inte kunna svara på om det går att isolera ett brutet tak med deras produkt.
Hej,
Vilken tillverkare av takisolering är det som inte kan svara på om deras produkt kan användas på brutet tak?
Vi vill isolera utifrån och har ett brutet tak, därför undrar jag.
/Camilla
Vilken tillverkare av takisolering är det som inte kan svara på om deras produkt kan användas på brutet tak?
Vi vill isolera utifrån och har ett brutet tak, därför undrar jag.
/Camilla
Doldskada skrev:Jag har haft trygghetsvakten installerad på vinden i snart ett år - det är ingen snabbfix då den endast verkar jobba på högvarv då det är mycket kallt ute (elslingan) eller torrt (fläkten) - men när det väl är gynsamma omständigheter så fläktar det så mycket att isoleringen fladdrar. Jag har även märkt att vindens temperatur ökar drastiskt när det är mycket kallt ute - i natt var det ca -12 men på vinden +1, utan trygghetsvakten eller i plusgrader var vinds temperaturen normalt bara 3-4 grader högre än ute temp.
Min luft fuktighet på vinden just nu är ca 75-80% vid +1 grad - ute är det ca -10 och luftfuktigheten ca 90% fast det är lite knepigt att mäta luftfuktighet vintertid förstod jag det som. Vi bor i ett gammalt hus där begreppet ångspärr inte existerar och vi har bergvärme installerat med - lustigt nog upstod problemen strax efter den anläggningen installerades o murstocken blev kall...
Min vind har inte blivit värre sedan TV införskaffades och även om den kan bli fuktig så torkar den snabbare. Värst är luftfuktigheten efter en regnig natt - men så fort det blir dag o solen kikar fram så tar det någon timme innan värdena är på en acceptabel nivå - så var det inte innan utan fuktigheten hängde kvar rätt lång tid.
Jag går i tankarna om att tilläggsisolera utefrån eftersom jag har en takomläggning inplanerad - men leverantören tycks inte kunna svara på om det går att isolera ett brutet tak med deras produkt.
Det var Thermisol - jag ringde dom i sommras och ställde lite frågor ang deras isolering och blev ombedd att ta lite mått o fotografier på huset så att deras konstuktör kunde kika på det. Tyvärr hände inget efter det fast jag skickade påminnelse vid ett flertal tillfällen.Camilla Lillan skrev:
Synd för det var lätt o prata med dom och det tycktes som om man skulle få hjälp.
Klicka här för att svara