Byggahus.se

Trygghetsvakt eller avfuktare?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Jag har efter tilläggsisolering fått fuktproblem på min kallvind, och nu söker jag metoder för att åtgärda detta.
    Som jag läst mig till så står det mellan 2 varianter:
    1: Trygghetsvakten Vind eller Ventotech Ventovind ( bygger på samma principer )
    2: Avfuktare, typ en sorptionsavfuktare t.ex. en Acetec PD-250 eller liknande.

Min vind är på bortemot 130 kvm och det var bortemot 210cm i höjd före isoleringen (uppskattningsvis, jag kunde iaf stå och gå utan problem ) och nu är det 50 cm lösull på "golvet". Och det är självdragsventilation i huset.

Jag har pratat med Anticimex och han började prata om att bygga mekanisk ventilation för boytan med värmeväxlare som värmde inkommande luft med utgående, så att man fick ventilerat ut fukten som steg upp till vinden, rör och ventiler ner i alla rum genom taket osv.
    En lösning som hamnar på belopp mellan 40 och 50000kr för materialet enbart, arbete tillkommer. Det måste ju gå att lösa på billigare och enklare vis. Trygghetsvakten Classic går på en 15-16000kr, Ventovind 18-20000kr och en sorptionsavfuktare som den ovan går på runt 12000kr.

Vad rekommenderas här på forumet?
    /Jari

2. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Är det parallelltak med långa takstolsfack? Då blir det svårt att lösa i vilket fall som helst eftersom du bör plombera takfotsventilationen. Då blir luftspalten i facken stillastående - inte bra.

Det billigaste är förmodligen att ta bort tilläggsisoleringen och återgå till husets ursprungliga konstruktion. Har du murstock så elda i spisen. Värmetillskottet kan räcka för att hålla fukten i schack.

3. J
    Medlem Nivå 4

Hmmm....

Nej, det är inte ett parallelltak, inte enligt den definition som jag hittar iaf.
    Det är en kallvind, tilläggsisolering på golvet, trä i taket, bortemot 2.10 i takhöjd på högsta stället före isoleringen, vindavvisare monterade för att hindra att isoleringen kommer i kontakt med yttertaket. Ventiler i bägge ändar av vinden högst upp i varje gavel.
    Jo, jag vet att jag måste täta takfotsventilationen om jag monterar en avfuktare, det är något jag måste göra oavsett lösning jag installerar. Och jag har ingen murstock, huset är uppvärmt medelst direktverkande el ( och nu även en luft-luft värmepump ). Jag kan inte ta bort isoleringen för då drar elräkningarna i väg nåt i hästeväg, ordinarie isolering före tilläggsisoleringen är 10cm sågspån och den var inte så bra... ;)

Men efter att noga följst skeendet på vinden och ytterligare råd från andra så har vi bestämt att avvakta, det är ju ändå värsta vintern på över 140 år i området, och lär inte upprepas ( hoppas vi iallafall ) på ett bra tag, och det verkar som att alla till mans har lite fukt på sina vindar och på andra ställen. Blir det värre så får vi fixa in en avfuktare.

4. janwide
    Medlem · Nivå 10
    Jag har samma problem och har bestämt mig att lösa det genom att bygga om till klimatvind. (Se thermisol.se) I mitt fall beror beslutet på att taket ändå måste läggas om eftersom det är 50 år gammalt och slitet.

Med klimatvind isolerar man taket utifrån med cellplast. Detta leder till högre temperatur på vinden och lägre relativ fuktighet. Man flyttar också kondenspunkten från insidan av råsponten till undersidan av takpannorna.

Merkostnaden, i mitt fall för 120kvm tak, är i samma storleksordning som en sorptionsavfuktare. Och man har inga driftskostnader utan sänker uppvärmningskostnaden något eftersom isoleringen blir bättre.

5. B
    Medlem Nivå 11
    Hur högt är RF-värdet? Ni kan juh testa att dra ihop lösullen/eller vad du har på en liten yta där du har högst till tak så du får 30cm isolering i stället för 50, så kanske det funkar och isolering blir tillfredställande, en billig medelväg?

6. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Den här vintern har inte alls varit problematisk ur fukthänseende. Det har legat snö på taken i stort sett hela Sverige. Snön fungerar som "isolering på utsidan" och har gjort att klimatet på vinden varit mycket bättre än tidigare år.

Det är mycket värre med växlande väderlek med köldknäppar och snöfria tak.