Jag står inför ett problem. Jag håller på att lägga ett nytt tak (bandtäckt aluminium) och den gamla tjärpappen från 1909 sitter kvar. Pappen är ojämn och min plåtslagare är rädd för att detta skall synas igenom plåten.

Pappen är förstås ordentligt hård och spricker i mindre bitar när man försöker avlägsna den. Detta kostar en förmögenhet att låta min plåtslagare göra och då min egen tid är väldigt knapp kom plåtslagaren med följande idé.

Lägga masonite ovanpå den gammla tjärpappen för att få en jämn fin yta och sedan ett nytt lager papp för att till sist lägga plåten.

Är det en god idé att lägga masonite mellan två täta skikt (nåväl den gamla pappen är väl knappast helt tät men ändå)?

Magkänslan säger att det är tveksamt eftersom den omöjligt kan torka upp ifall den blir fuktig.

Vad säger ni?

Lägg ett diffusionsöppet membran istället för papp om du är osäker.

Har aldrig hört talas om ett diffusionsöppet tätningsskikt för takläggning.

Är faktiskt lite skeptisk till det också och vill nog helst köra med äldre mer beprövade metoder......men ni får gärna försöka övertala mig ;)

Finns det inga fler som har någon åsikt om det är bra eller dåligt att ha masonit mellan två papplager?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.