magnuse74 skrev:
Som ledamot i Svenska Klätterförbundets styrelse och goda erfarenheter av klippklättring sedan 17 år tillbaks måste jag tillbakavisa ovanstående påstående. Benslingorna på ovan länkade helkroppssele dras INTE åt vid fall.

Det är inte ovanligt att man vid verksamhet i bergen mer eller mindre är hängande i en klättersele i timmar i sträck, utan risk för medvetslöshet.

mvh / Magnus
Undrar varför det då togs upp på min höghöjdsutbildning?

raveper skrev:
De kanske syftade på en sådan där helkroppssele som har fästpunkten i ryggen? Jag testade att hänga i en sådan en gång, och det var riktigt obehagligt. Det kändes som om blodcirkulationen i benen slogs ut helt.

raveper skrev:
Som sofia skrivit här ovan syftar de troligtvis på någon annan form av sele. Alternativt hade du en instruktör som inte hade koll på vad han pratade om.

Jag tror dock mer på det förstnämnda.

mvh / Magnus

raveper skrev:
Spela stor roll, du ska ändå inte trilla över kanten. Gör du det hade du för långt rep.:D

cem77 skrev:
Spela stor roll, du ska ändå inte trilla över kanten. Gör du det hade du för långt rep.:D
Paketet som TS länkade till i början innehöll ett glidlås/replås som ska justeras så att repet hela tiden är sträckt. Med andra ord rätt använt har man alltid stöd av repet när man arbetar. Då behövs inte heller någon falldämpare, och man kan arbeta med (semi) statiska rep.

Risken för att ett korrekt sydd helkroppssele ska strypa blodtillförseln är nog ganska överdriven. MEN en klättrare skulle aldrig sätta sig i situationen att bli frihängande utanför takfoten utan möjlighet att ta sig därifrån. Därför måste sk stödsystem som det ovan länkade är, användas som just stödsystem, inte fallskydd. De är inte gjorda för att ta upp krafterna för ett fall.

Hemmakatten
  • Gilla
IngridB
  • Laddar…
Takfirman som skottade åt oss var tre man och jobbade fyra dagar a 8 timmar, slutkostnad cirka 40000:- plus moms. Hade varit kul att själv tjäna pengarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.