3 067 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Värmekabel mot istappar?
Som så många andra har vi fått hemsk isansamling i takkanten den här vinterm, med uppemot metern lång istapp vid stupröret som följd. Hos grannen orsakade all is att vatten trängde in genom taket. Så lite oroad blir man ju för att samma sak ska hända hos oss.
Det finns visst värmekablar man kan lägga ut i rännorna/stuprören har jag hört talas om.
Var köper man dem?
Är det superenkelt att installera?
Räcker det med ett jordat uttag, eller måste elektriker hyras in?
Det finns visst värmekablar man kan lägga ut i rännorna/stuprören har jag hört talas om.
Var köper man dem?
Är det superenkelt att installera?
Räcker det med ett jordat uttag, eller måste elektriker hyras in?
FrostGuard verkar vara vad jag letar efter:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146529993
Jordfelsbrytare är väl vettigt?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146529993
Jordfelsbrytare är väl vettigt?
Har för mig Jula var lite billigare på dem. Har själv bara problemet på garaget, taket ligger i söderläge men stupröret går ner på västra sidan och ligger alltså i skugga medans solen tinar snön på taket...
Men vi ska ändå bygga om garagetaket och då ska jag nog försöka sätta det så det hamnar i solen.
Men vi ska ändå bygga om garagetaket och då ska jag nog försöka sätta det så det hamnar i solen.
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hej
Om det smälter på taket samtidigt som det är minusgrader i stuprören så kan väl en bidragande orsak vara att det kommer värme inifrån garaget (som sedan stannar under det isolerande snötäcket) ? Det kan nog f.ö. hända även i kallgarage eftersom marken i garaget tenderar att vara på plus även på vintern. 10cm cellplast på taket kanske skulle hjälpa ?
mvh
Magnus
Om det smälter på taket samtidigt som det är minusgrader i stuprören så kan väl en bidragande orsak vara att det kommer värme inifrån garaget (som sedan stannar under det isolerande snötäcket) ? Det kan nog f.ö. hända även i kallgarage eftersom marken i garaget tenderar att vara på plus även på vintern. 10cm cellplast på taket kanske skulle hjälpa ?
mvh
Magnus
kan absolut hjälpa men tänk efter före så att du inte lägger dom på fel ställe då kan dom öka på isen iställe
Klicka här för att svara