Hej !
Den nyköpta villan har ett eternittak bestående av "pannor". Taket är i slutet av sin livslängd och man börjar skönja antydan och i vissa fall klara sprickor på vissa av plattorna (därtill har en del spikar rest sig).
Besiktningsmannen rådde oss att byta taket inom det närmsta - men trodde att det nog kunde hålla något år till.
Som det ser ut i nuläget håller jag på att recogga olika takläggningslösningar och framförallt hantverkare som kan fixa ett takbyte senare i år eller nästa. Tills vidare tänkte jag dock ge mig på att smeta på någon slags "skyddsmassa" ( för sånt antar jag att det finns ) på befintliga sprickor i taket för att inte förvärra ev. skaderisker på underliggande takkontruktioner. Ska tilläggas att undertaket också består av släta och intakta eternitskivor, så ett visst skydd för vinden finns iofs- men det är knappast bra att fukt tar sig igenom till takreglerna antar jag.
Nå- jag vänder mig till takläggarfolket; finns det någon särskild skyddspasta eller skyddstjära som är att rekommendera för sådan här temporär spricklagning ?
Är det något särskilt som jag ska eller inte ska göra ?
Bör tilläggas att jag håller på att läsa på så gott jag kan om eternit och dess farlighet så jag är ganska införstådd med hälsoriskerna. Har dock fått intrycket att försiktigt "ytarbete" inte i sig är farligt eftersom asbetsfibrena först börjar röra på sig när materialet bryts, borras osv.......
Tack på förhand
Jörgen