1 005 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Fuktproblemen en tickande bomb?
Det skrivs ju mycket här på forat om fukt och mögelproblem på vindar (och i krypgrunder). Att problemet existerar är vi många som fått erfara.
Men: Är det någon som vet några konkreta siffror?
Vad jag förstår så byggs de flesta nya hus enligt gammlt recept, med kallvindar eller med parallelltak med luftspalt och råspont ytterst.
Blundar branschen för problemet och apterar en tickande bomb? Eller är det vi drabbade som förstorar det hela?
Eller, är det så att problemet med vindar i första hand existerar på äldre hus med tilläggsisolerade vindar och taskiga fuktspärrar?
Någon som VET?
Detta skulle ge ytterligare en viktig aspekt på många av diskussionerna här på detta eminenta forum.
Men: Är det någon som vet några konkreta siffror?
Vad jag förstår så byggs de flesta nya hus enligt gammlt recept, med kallvindar eller med parallelltak med luftspalt och råspont ytterst.
Blundar branschen för problemet och apterar en tickande bomb? Eller är det vi drabbade som förstorar det hela?
Eller, är det så att problemet med vindar i första hand existerar på äldre hus med tilläggsisolerade vindar och taskiga fuktspärrar?
Någon som VET?
Detta skulle ge ytterligare en viktig aspekt på många av diskussionerna här på detta eminenta forum.
De rapporter jag har läst pekar på att över 50% av alla
kallvindar redan har, eller ligger i farozonen för påväxt.
Risken ökar dock ju mer man isolerar bjälklaget upp till
kallvinden och fuskar man dessutom med lufttätheten i
bjälklaget så är risken stor att problem uppstår (stora eller små)
-Så detta problem kommer troligen att bli vanligare i framtiden...
Ned mot boytan (under isoleringen) ska man väll bygga så tätt som möjligt? Däremot får det gärna andas utåt. Eller?John J skrev:
Det vore spännade att veta vilka byggår de hus med påväxt har byggts. Är det lika vanligt i nyare hus (från 90-tal) är ju detta katastrofsiffror!hakaner skrev:De rapporter jag har läst pekar på att över 50% av alla
Sedan är det väll så, att om man har begränsat med vitmögel på vinden, så är detta mer en indikation på att något är fel, än ett akut problem. Jag menar att lite vitmögel är troligen varken farligt för hälsan eller någon risk för att försämra husets kondition. I andra, akuta fall, riskerar kanske tak att ramla in, eller människor att bli sjuka. Så spektrat är säkert ganska stort.
Varför tror du att det kommer att bli vanligare?hakaner skrev:
För att man fortsätter att bygga nya hus på detta sätt, eller för att fler och fler äldre hus (med dåliga fuktspärrar) får mer problem med åren?
Jag tror dock som dig, att det blir värre. Men lutar åt att problemen är störst i äldre hus med dåliga luftspärrar och sämre ventilation. Kombinerat med att de är byggda för ved eller oljeeldning med varma murstockar och sedan konverterat till bergvärme eller annat.
Nu är jag på G 
Ett växande problem kan vara att man allt oftare bygger öppet till nock enligt den gamla principen med luftspalt och råspont. Risken då är uppenbar att man får mögel och rötproblem som man inte upptäcker förän det gått så långt att de syns utifrån med omfattande saneringsarbeten som följd.
Eller är det "Krösamajavarning" på mej nu? :blushing:
Ett växande problem kan vara att man allt oftare bygger öppet till nock enligt den gamla principen med luftspalt och råspont. Risken då är uppenbar att man får mögel och rötproblem som man inte upptäcker förän det gått så långt att de syns utifrån med omfattande saneringsarbeten som följd.
Eller är det "Krösamajavarning" på mej nu? :blushing:
Klicka här för att svara