Många väljer att ställa nedersta bärläkten på höjhden för att nedersta raden pannor inte ska luta. Jag tycker ibland att det på vissa hus kan se lite fult ut när man ser in under pannorna. Kan man lösa det problemet genom att sätta rännorna högre upp? En person sa att han brukade lägga en kil vid takfoten. En kil som pannorna i princip låg direkt på isället. På så vis blir det inget fult glapp mellan papp och panna. Vilket djup bör en sådan kil ha? Räcker det med att klyva en 45X95 regel? Behöver man en bredare takfotsbräda med en sådan lösning?
 
"Jag har hört att man inte använder sig av kilar längre av någon anledning", du kan få sämre ventilation, däremot kan du ju montera en fotplåt på den stående läkten samt montera rännan närmare för att få ett snyggt utseende.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.