2 026 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hållbarhet Takpannor
Hejsan! Den här frågan rör väll inte direkt någon byggrelaterad historia men jag passar på att fråga ändå. Hur hållbara är takpannor att gå, sitta och ligga på? Speciellt där taket lutar?
Har Tak precis utanför fönstret och tänkte se med er hurvida hållbarheten är. Tacksam för svar
Har Tak precis utanför fönstret och tänkte se med er hurvida hållbarheten är. Tacksam för svar
Man kan gå, sitta och ligga på takpannor utan att de går sönder, men de tål inte vad som helst. Gå mjukt, stampa eller hoppa inte och kombinera inte med alkohol. Det senare både för takpannornas och deras beträdares skull.
Erik
Erik
Tackar för svar! Så det är inte risk att dom skenar iväg om man belastar dom med sin egen vikt när dom lutar? 
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Ligger de lite fel, har någon deffekt eller är snett eller för stramt skruvade/spikade så kan de spricka. Detta är dock inget att grina över eftersom det är ett guldläge att göra om och göra rätt!
Smart sagt! Tycker dock att de som byggde huset för 3 år sedan bör ha satt allt ordentligt... 
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det kan förstås ha en betydelse, men betongpannor i ok skick bör hålla för båda om man går försiktigt.Bricco skrev:
Mina 80 kg är inga problem alls ens om jag småspringer - varför man nu skulle göra det
Är man orolig så bör man fördela ut vikten, kanske gå på alla fyra - och prova försiktigt
/K
Klicka här för att svara