Hejsan! Den här frågan rör väll inte direkt någon byggrelaterad historia men jag passar på att fråga ändå. Hur hållbara är takpannor att gå, sitta och ligga på? Speciellt där taket lutar?
Har Tak precis utanför fönstret och tänkte se med er hurvida hållbarheten är. Tacksam för svar :)

Man kan gå, sitta och ligga på takpannor utan att de går sönder, men de tål inte vad som helst. Gå mjukt, stampa eller hoppa inte och kombinera inte med alkohol. Det senare både för takpannornas och deras beträdares skull.

Erik

Tackar för svar! Så det är inte risk att dom skenar iväg om man belastar dom med sin egen vikt när dom lutar? :)

djcrashswe skrev:
Tackar för svar! Så det är inte risk att dom skenar iväg om man belastar dom med sin egen vikt när dom lutar? :)
I så fall är som inte fastsatta som dom skall vara...

/K

klaskarlsson skrev:
I så fall är som inte fastsatta som dom skall vara...

/K
Det räknar jag med att dom ska vara! Tack för alla svar!

Ligger de lite fel, har någon deffekt eller är snett eller för stramt skruvade/spikade så kan de spricka. Detta är dock inget att grina över eftersom det är ett guldläge att göra om och göra rätt!

Smart sagt! Tycker dock att de som byggde huset för 3 år sedan bör ha satt allt ordentligt... :)

Och det spelar ingen roll om man så väger 70kg eller 110kg?

Bricco skrev:
Och det spelar ingen roll om man så väger 70kg eller 110kg?
Det kan förstås ha en betydelse, men betongpannor i ok skick bör hålla för båda om man går försiktigt.
Mina 80 kg är inga problem alls ens om jag småspringer - varför man nu skulle göra det :)

Är man orolig så bör man fördela ut vikten, kanske gå på alla fyra - och prova försiktigt

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.