Hej!

Jag är lycklig ägare till ett gammalt trähus från förra sekelskiftet. Det är ett 1½ planshus utan vinklar. Ovanvångingen på sådana gamla hus kan som bekant vara lite opraktisk ibland, med en massa konstiga snedvindar, garderober och andra vrår. Därför tänkte jag försöka mig på att ändra om lite grand efter familjens behov. Tanken är att en klädkammare ska göras av en garderob och en del av en snedvind. Se bifogad bild.

Nedre delen visar hur det ser ut idag. Det är även snedtak vid sänggaveln, dvs det är inte full takhöjd i hela sovrummet och garderoben bredvid. Den streckade ytan bredvid den lilla garderoben är murstocken.

Övre delen visar var vi tänkt placera klädkammaren. Ombyggnationen medför uppsättning av en ny innervägg vid ingången till klädkammaren samt en ny innervägg i jämnhöjd med murstocken utanför sovrummet.

Grön husägare som man är så finns det vissa saker jag oroar mig över. Själva snickeriet är jag inte oroad över, där har jag en del erfarenhet och även en duktig far. Däremot är jag lite orolig över hur fuktklimatet i snedvinden kommer att påverkas av det här. Vad ska jag tänka på och hur ska jag isolera och ventilera för att vara säker på att jag inte drar på mig några fuktskador på sikt?

Alla tips och idéer är välkomna!

• ombyggnad_kladkammare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan tänkta sig att komma med lite tips?

Sorry o säga det, men det finns hundratals trådar om isolering osv.
Men misstänker att det inte finns nån plast i väggarna etc och då bör du inte använda det samt isolera med nåt ekofiber...

Men som sagt, sök lite på forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.