7 070 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Isolera taket utifrån - regla upp för bärläkt?
Medlem
· östergötland
· 26 inlägg
till min takhöjning med tilläggsisolering över befintlig råspont har jag tänkt mig att undvika köldbryggor genom att lägga 45x170mm reglar ovanpå takstolarna, men de kommer sitta så att det blir mellan 250 och 400mm mellanrum mellan reglarna. Tänker sätta en 45x45 i gamla takstolen och en 12mm plyfa mellan den och den nya takstolen/regeln (ungefär som en lättbalk). På så sätt undviker jag köldbryggor. Sedan sprutar jag mellanrummet med lösull. En undran jag har är dock hur man gör med luftspalten uppe i nock när man som jag ska ha falsat plåttak som även falsas ihop i nocken, måste inte luften ut någonstans uppe i nock?
Snötyngd?cakebx skrev:Har räknat lite på EPS och vad den egentligen pallar.. Ingen mening o sitta o gissa längre märker jagkanske har någon nån nytta av det här svamlet..
Cellplasten är bl.a typad för tryckhållfasthet där man anger en maximal korttidslast och en maximal långtidslast. Långtidslasten är typiskt 1/4 till 1/3 av korttidslasten (2% deformation under 50 år).
Mitt tak som exempel:
110 m2 tegelpannor antag 40 kg/m2 ger 4400 kg
Ströläkt 25 x 38 mm lagda max 600 cc ger 90 m längd (9.5m/0.6 * 5.5m)
Ströläktens bäryta blir 0.038 m * 90 m = 3.42 m2
Trycket blir 4400 kg / 3.42 m2 = 1290 kg / m2 = 12.9 kN / m2 = 12.9 kPa
Cellplast direkt anger långtidslasten för S60 till 18 kPa vilket i teorin alltså räcker, frågan är vilken marginal man vill välja. Man bör ju även kunna gå på taket om det skulle behövas t.ex.
[länk]
Cellplast direkt anger även i sitt datablad en högsta användningstemperatur till 80 grader C. Och jag som ska ha svart tak.. Nån som har funderat på detta?
mickeberglund:
Vet inte om jag hänger med riktigt på hur du menar.. Kommer du inte få kondens i lösullen?
mlkjhr:
Ah tack för det! Hade jag glömt totalt... :blushing: Ser åxå att jag har räknat fel tidigare.. Har ju två sidor av taket, alltså dubbelt så lång ströläkt som bär lasten..
Blötsnö 50 cm snödjup (110 m2 * 0.5m = 55 m3) ger 22 000 kg :x
(södra Sverige, 400 kg/m3 enl http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/snofakta.pdf)
Ströläkt 25 x 38 mm lagda max 600 cc ger 175 m längd (9.5m/0.6m * 5.5m * 2)
Ströläktens bäryta blir 0.038 m * 175 m = 6,65 m2
Trycket blir 26 400 kg / 6,65 m2 = 3970 kg/m2 = 39.7 kN/m2 = 39.7 kPa
Nu är ju detta kanske högt räknat då det inte ligger 50 cm blötsnö på taket vecka ut och vecka in i 30 år.. Å andra sidan blir det ju alltid punktlaster som är högre osv. Har ju åxå räknat på max rekommenderat läktavstånd 600 cc. Sätter man istället 300 cc är ju tryckpåkänningen halverad direkt...
För att hantera 40 kPa åtgår enligt cellplast direkt en S150-typad EPS (45 kPa).
Finns tonvis med information om EPS på www.sundolitt.se
Men en maximal användningstemperatur på 80 grader?! Ingen som reflekterat över detta?
Vet inte om jag hänger med riktigt på hur du menar.. Kommer du inte få kondens i lösullen?
mlkjhr:
Ah tack för det! Hade jag glömt totalt... :blushing: Ser åxå att jag har räknat fel tidigare.. Har ju två sidor av taket, alltså dubbelt så lång ströläkt som bär lasten..
Blötsnö 50 cm snödjup (110 m2 * 0.5m = 55 m3) ger 22 000 kg :x
(södra Sverige, 400 kg/m3 enl http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/snofakta.pdf)
Ströläkt 25 x 38 mm lagda max 600 cc ger 175 m längd (9.5m/0.6m * 5.5m * 2)
Ströläktens bäryta blir 0.038 m * 175 m = 6,65 m2
Trycket blir 26 400 kg / 6,65 m2 = 3970 kg/m2 = 39.7 kN/m2 = 39.7 kPa
Nu är ju detta kanske högt räknat då det inte ligger 50 cm blötsnö på taket vecka ut och vecka in i 30 år.. Å andra sidan blir det ju alltid punktlaster som är högre osv. Har ju åxå räknat på max rekommenderat läktavstånd 600 cc. Sätter man istället 300 cc är ju tryckpåkänningen halverad direkt...
För att hantera 40 kPa åtgår enligt cellplast direkt en S150-typad EPS (45 kPa).
Finns tonvis med information om EPS på www.sundolitt.se
Men en maximal användningstemperatur på 80 grader?! Ingen som reflekterat över detta?
Medlem
· östergötland
· 26 inlägg
kondens hoppas jag håller sig borta, varför skulle jag få det?
Nu blev ju bilden jätteliten men material utifrån och in:
takplåt
takpapp
22x95mm råspont
45x170mm regel
luftspalt
500mm (tot) glasull
ångspärr
takpapp (det gamla taket)
22x95mm råspont (det gamla taket)
75x150mm regel (den gamla takstolen)
Nu blev ju bilden jätteliten men material utifrån och in:
takplåt
takpapp
22x95mm råspont
45x170mm regel
luftspalt
500mm (tot) glasull
ångspärr
takpapp (det gamla taket)
22x95mm råspont (det gamla taket)
75x150mm regel (den gamla takstolen)
Utan att utge mej för att vara någon expert på området... :|
Det blir väl bara en ny "mini-kallvind" som du bygger då? Kommer inte s.a.s daggpunkten att flyttas ut från den gamla råsponten till den nya råsponten?
Den gamla råsponten kommer ju att klara sig fint eftersom den ligger innanför ullen i värmen... Men den nya råsponten blir ju lika kall som den gamla varit tidigare.. Med rimligen samma fenomen med kondensering av eventuell fuktig luft.. Om du nu menade bygga om till klimatvind?
Det som gör någon skillnad är i.s.f ångspärren som minskar mängden fuktig luft innifrån som kan kondenseras..
Så har jag fått för mej att det funkar i.a.f..
Det blir väl bara en ny "mini-kallvind" som du bygger då? Kommer inte s.a.s daggpunkten att flyttas ut från den gamla råsponten till den nya råsponten?
Den gamla råsponten kommer ju att klara sig fint eftersom den ligger innanför ullen i värmen... Men den nya råsponten blir ju lika kall som den gamla varit tidigare.. Med rimligen samma fenomen med kondensering av eventuell fuktig luft.. Om du nu menade bygga om till klimatvind?
Det som gör någon skillnad är i.s.f ångspärren som minskar mängden fuktig luft innifrån som kan kondenseras..
Så har jag fått för mej att det funkar i.a.f..
Medlem
· östergötland
· 26 inlägg
Själv vet jag inte säkert att detta är en bra konstruktion, men är det inte så här man gör när man isolerar ett sadeltak för att kunna inreda det till bostadsdel? Med skilnaden att det i vanliga fall är en gipsskiva på insidan och inte råspont.
"micke berglund"
Det du vill bygga är en traditionell lösning med råspont ytterst. Svaren du fått beror nog på att tråden från början handlat om kallvindar med fuktproblem och om hur man kan undvika detta genom utvändig isolering. Många (de flesta?) skulle nog bygga som du tänkt och om du är noga med fuktspärren funkar det nog bra.
Om du är intresserad av ett "modernare" sätt att bygga har jag bifogat en pdf där det beskrivs hur man isolerar utvändigt utan råspont och istället spänner en diffusionsöppen underlagsduk mellan takstolarna direkt på isoleringen utan luftspalt. Denna metod borde vara intressant att åtminstonne titta på, i ditt fall tycker jag.
Det du vill bygga är en traditionell lösning med råspont ytterst. Svaren du fått beror nog på att tråden från början handlat om kallvindar med fuktproblem och om hur man kan undvika detta genom utvändig isolering. Många (de flesta?) skulle nog bygga som du tänkt och om du är noga med fuktspärren funkar det nog bra.
Om du är intresserad av ett "modernare" sätt att bygga har jag bifogat en pdf där det beskrivs hur man isolerar utvändigt utan råspont och istället spänner en diffusionsöppen underlagsduk mellan takstolarna direkt på isoleringen utan luftspalt. Denna metod borde vara intressant att åtminstonne titta på, i ditt fall tycker jag.
Medlem
· östergötland
· 26 inlägg
okej, tack för svar och tips (om jag skulle ha pannor skulle jag nog göra så. Men nu ska jag ha falsad plåt och det kommer ta ett tag mellan momenten, så det blir råspont med papp som får ligga någon månad innan plåten kommer på).
Missade att det handlade om kallvindar och tänkte visa min idé då det mest verkar vara cellplast som det skrivs om annars.
Missade att det handlade om kallvindar och tänkte visa min idé då det mest verkar vara cellplast som det skrivs om annars.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden