25 663 läst ·
11 svar
26k läst
11 svar
Skillnad enkupigt/tvåkupigt taktegel?
Jag har hela tiden tänkt tvåkupigt taktegel (ler-) på min tillbyggnad, men nu verkar det som om jag kanske bara kommer att få tag på enkupigt.
Det ska väga en bra bit mer har jag läst mig till och ta längre tid att lägga, men jag fattar inte riktigt varför. Jag har bara två enkupiga att jämföra med, men de verkar vara lika stora som de tvåkupiga jag har (dvs inte mindre så att det blir mer överlapp och därmed tyngre) och de väger exakt lika mycket (2,7 kg) om inte min våg fick spatt. De verkar inte vilja ligga med större överlapp heller.
Är det någon som vet vadi denna skillnad skulle uppkomma från? Har jag bara fått tag på en uppsättning specialbra enkupigt tegel
?
Det ska väga en bra bit mer har jag läst mig till och ta längre tid att lägga, men jag fattar inte riktigt varför. Jag har bara två enkupiga att jämföra med, men de verkar vara lika stora som de tvåkupiga jag har (dvs inte mindre så att det blir mer överlapp och därmed tyngre) och de väger exakt lika mycket (2,7 kg) om inte min våg fick spatt. De verkar inte vilja ligga med större överlapp heller.
Är det någon som vet vadi denna skillnad skulle uppkomma från? Har jag bara fått tag på en uppsättning specialbra enkupigt tegel
Någon få gärna rätta mig om jag har fel för jag vill själv lägga enkupigt på våran utbyggnad, men vad jag har upplevt när jag har klivit på vårat nuvarande enkupiga tak är att pannorna åker omkring när man kliver på dom. Jag skulle nog vilja säga att man inte ska kliva runt på enkupigt tegel överhuvudtaget. Däremot på vårat andra hus som har tvåkupigt så är det "som vanligt".
Jag hoppas att det bara är en egenhet hos vårat enkupiga tegel men vad jag har hört så är det så på alla enkupiga tak
Jag hoppas att det bara är en egenhet hos vårat enkupiga tegel men vad jag har hört så är det så på alla enkupiga tak
Jag har hjälpt till att lägga enkupigt tegel en gång. Det är svårare att lägga eftersom pannan ligger still och inte vickar först när pannorna bredvid är på plats. Man får också vara lite försiktigare när man går runt på dem. Men de är som sagt mycket snyggare.
Aha, det låter ju som svaret på varför de är lite klurigare att lägga.
Jag tror säkert att de är snyggare, men gammalt tvåkupigt lertegel med lite patina är också fint tycker jag. Och det passar med gamla huset och de i omgivningen.
Så om jag har ett val så blir det tvåkupigt (och det verkar som jag hittat tillräckligt mycket nu!)
Jag tror säkert att de är snyggare, men gammalt tvåkupigt lertegel med lite patina är också fint tycker jag. Och det passar med gamla huset och de i omgivningen.
Så om jag har ett val så blir det tvåkupigt (och det verkar som jag hittat tillräckligt mycket nu!)
Är det jag som är helt ute och cyklar eller har det blivit något missförstånd här? Jag har alltid hört att det är tvåkupigt tegel som är tyngre! Och det är väl enkupigt tegel som är gammaldags, och tvåkupigt är den moderna sorten?
Man kan undvika att gå på teglet. Skjut upp pannorna och gå på läkten.
Enkupigt av god kvalité blir tätt nog. Vatten torkar upp.
Modernt enkupigt Vittinge har fyra stödklackar som gör det stadigt och lättare att lägga. Äldre enkupigt får man vara noggrann för att få raka rader. Inte lätt att lägga längs ränndalar.
Visst är det snyggare med enkupigt!
http://www.hedenstedt.nu/taktegel.htm
Enkupigt av god kvalité blir tätt nog. Vatten torkar upp.
Modernt enkupigt Vittinge har fyra stödklackar som gör det stadigt och lättare att lägga. Äldre enkupigt får man vara noggrann för att få raka rader. Inte lätt att lägga längs ränndalar.
Visst är det snyggare med enkupigt!
http://www.hedenstedt.nu/taktegel.htm
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
finns även enkupigt med falser= lika tät som tvåkupigt men snyggare...
Klicka här för att svara