Hej,
vi håller på att få nytt papptak på huset. Det läggs med s k trekantslist och den nya pappen läggs ovanpå den befintliga. När vi tittar på det tycker vi att det ser mycket märkligt ut då skarvarna möts på toppen av trekanstlisterna, där det ju då blir en glipa. Jag förstår att taket sannolikt ändå är "tätt" eftersom det finns annan papp under men det ser ju inte så riktigt snyggt ut....Vi har idag varit runt och tittat på åtminstone 10 andra papptak och ingenstans har man lagt pappskarvarna ovanpå trekanstlisterna. Vore väldigt glad för liet tips och erfarenheter här.
Sen ska färgen enligt uppgift vara "kristallsvart", men vi tycker båda att den ser väldigt matt ut, även detta i jämförelse med andra papptak vi tittat på.
hälsningar
Ulf
vi håller på att få nytt papptak på huset. Det läggs med s k trekantslist och den nya pappen läggs ovanpå den befintliga. När vi tittar på det tycker vi att det ser mycket märkligt ut då skarvarna möts på toppen av trekanstlisterna, där det ju då blir en glipa. Jag förstår att taket sannolikt ändå är "tätt" eftersom det finns annan papp under men det ser ju inte så riktigt snyggt ut....Vi har idag varit runt och tittat på åtminstone 10 andra papptak och ingenstans har man lagt pappskarvarna ovanpå trekanstlisterna. Vore väldigt glad för liet tips och erfarenheter här.
Sen ska färgen enligt uppgift vara "kristallsvart", men vi tycker båda att den ser väldigt matt ut, även detta i jämförelse med andra papptak vi tittat på.
hälsningar
Ulf
Jag är precis i faggorna och ska lägga ett sånt tak själv och jag har inte sett den lösningen i nån av de installationsanvisningar som jag har läst.
Själv ska jag lägga ett Mataki tak och de säger att listen ska täckas in på nåt av dessa sätt.
Olika tillverkare specar dock olika lösningar så enklast för dig att dubbelkolla om det är rätt gjort är om du kan ta reda på vilken ytpapp som använts och sen leta reda på deras monteringsanvisning.
Edit: Du skriver att ni håller på att få nytt tak, är det kanske så att de inte har hunnit lagt dit listremsan än?
Själv ska jag lägga ett Mataki tak och de säger att listen ska täckas in på nåt av dessa sätt.
Olika tillverkare specar dock olika lösningar så enklast för dig att dubbelkolla om det är rätt gjort är om du kan ta reda på vilken ytpapp som använts och sen leta reda på deras monteringsanvisning.
Edit: Du skriver att ni håller på att få nytt tak, är det kanske så att de inte har hunnit lagt dit listremsan än?
Redigerat:
Stort tack för bilderna! Av vad jag läst tidigare och av de tak vi har tittat på under dagen är lösningen där man först lägger papp över listen (och sedan lägger papp intill, längs med) den som använts. Jag har faktiskt aldrig sett den varianten som gjorts hos oss. Ser mycket ovanligt ut....Tyvärr har han redan hunnit en stor del av taket men det lär ju få göras om.
hälsningar
Ulf
hälsningar
Ulf
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Läggs listen uppför-utför bara som "dekor"??
Protte
Protte
Båda sätten är alltså godkända av Mataki för deras papp. Om det nu är så att takläggningen fortfarande pågår så är det nog så att de ska göra enligt alternativ 2 och lägger på listkappan sist.
Här visar de takläggning enligt alt 1
http://www.sydsvenskan.se/bostad/article243018/Listtak-ger-huset-ny-och-gammal-lyster.html
Då skarven är helsvetsad så spelar det nog mindre roll vilket alt man väljer. Själv ska jag ge mig på alt2.
Här visar de takläggning enligt alt 1
http://www.sydsvenskan.se/bostad/article243018/Listtak-ger-huset-ny-och-gammal-lyster.html
Då skarven är helsvetsad så spelar det nog mindre roll vilket alt man väljer. Själv ska jag ge mig på alt2.
Klicka här för att svara
