Hej,
Nu är det snart dags att sätta upp trekantlister på mitt nya tak och jag funderar på hur jag ska sätta upp dem, snett eller rakt.

Har köpt ett gammalt lerstenshus i skåne där jag rev hela taket då det var rejält murket. Efter rivning så märkte jag att ytterväggarna inte är vinkelräta utan huset är som en romb. Långsidorna är parallella men gavlarna slår på ca 15-20cm snett. Stötte på problematiken då jag skulle upp med nya takstolar. Skulle jag sätta dem rakt eller snett. Det som fick bestämma där var skorstenen som också står snett. Då jag skulle ha en synlig takbjälke (underram) ligga nära skorstenen (>10cm) så såg det väldigt snett ut om jag hade satt takstolen vinkelrät med långsidorna så därför sattes alla takstolar på sniskan parallella med gavlarna och då hamnade underramen i fråga parallellt med skorstenen också.

Nu stöter jag på samma problematik utvändigt. Gavelsprånget är naturligtvis parallellt med gavlarna. Så vad tycker ni? Ska jag lägga trekantslisterna parallellt med gavlarna eller ska de monteras lodrätt? Om jag monterar de lodrätt kommer alltså de 2 yttersta våderna synas att de är sneda då det skiljer ca 10cm i bredd från takfot till nock.

Min tanke är nog att sätta listerna lodrätt för att inte strula till läggningen av pappen mer än nödvändigt. Verkar redan vara lite trixigt med listtäckning där pappen ska svetsas etc. Vad tycker ni?

Kan passa på och fråga angående svetsning av pappen också. I Matakis instruktion står det att man klarar sig med en värmepistol för att klistra kappan på trekantslisten. Är det nån som har provat det? Känns som att det är risk för att det tar lång tid att få upp värmen, speciellt nu när det börjar bli lite kallt ute. Jag menar en värmepistol ligger på max 2kw och de gasbrännare som jag har sett man använder för pappläggning är på 60-100kw (inte i sverige då för här är ju öppen låga inte tillåten ;) )

Jag har funderat på ett inköp av en liten gasbrännare på 6kw istället, tror ni det kan vara nåt, eller ska man gå på en lite kraftigare med 12kw?
http://www.gasproducts.co.uk/acatalog/Sievert_Promatic_3347_Soft_Flame_Burner_.html
http://www.gasproducts.co.uk/acatalog/Sievert_Promatic_3341_Soft_Flame_Burner_.html

Tacksam för input.

Försökte fixa bilder som förklarar problemet men det var inte så lätt. Felet på 10cm över taklängden 3,9m är inte så stort så att det blir tydligt på dessa bilder men ni kanske förstår ändå.

Första bilden visar listerna lagda lodrätt men blir då alltså inte parallella med gavelsprånget, andra bilden tvärtom dvs listerna är lagda lite snett så de blir parallella med gaveln.

Blir nog lättast att lägga pappen enligt första bilden då våden längst till höger resp längst till vänster blir lite tårtbitformad.

Om man lägger enligt andra bilden så hamnar alla våderna på sniskan och kanske lite mer problematiskt att lägga. Våderna ska vara 3.33m långa så att jag får 3 st ur varje rulle. Om jag skär ut dessa våder vinkelrätt så kommer dessutom nedre skarven på alla våder att bli lätt sågtandad. (10cm på 4m motsvarar ~1.5cm på 625mm, inte mycket men kan ändå bli att det syns då taket är lågt och felet ju hamnar nära takfoten. Kanske är jag onödigt petig som ens funderar på hur det ser ut när pappen ligger på taket, därför vill jag gärna ha er input)

• ScreenHunter_014.jpg
  • ScreenHunter_015.jpg
När man står på marken har man ingen bra referens till lodlinjen. Jag skulle lägga våderna och listerna parallellt med gaveln. Om du inte skär lagom snett från början kanske du kan renskära våderna efteråt. När man jobbar med sneda saker tycker jag oftast att man får bäst resultat om man försöker göra det nya lika snett som det gamla. Ibland går det inte ihop dock.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.