Var det ingen som hade mer svar att ge under kvällen??

Vad har för läkt under? Har du provat dra skruven snett i det gamla hålet ? Annars gör som Sailorman sa och täta med silikon och sätt en ny skruv.

Vet att folk gör olika efter olika läror men är det inte bäst att skruva i den höga delen av plåten ifall det är ett sånt plåttak?
Skruva om och täta alla hålen med nånting borde fungera bäst.
Tänk bara på att det måste vara nånting som klarar hög värme för svart plåttak blir varmt på sommaren ;)

Blindnit skrev:
Vet att folk gör olika efter olika läror men är det inte bäst att skruva i den höga delen av plåten ifall det är ett sånt plåttak?
Skruva om och täta alla hålen med nånting borde fungera bäst.
Tänk bara på att det måste vara nånting som klarar hög värme för svart plåttak blir varmt på sommaren ;)
Självklart ska det vara så att man skruvar i den höga delen, hade lite otur när jag tänkte:blushing:

Vet faktiskt inte vad det är för läkt, men skulle tippa på råplan 22mm tjock och kanske 45mm bred. Inte jag som har satt det. Gammalt hus som har gått i arv som farsan satte nytt tak på för 20 år sedan. Tyvärr finns ingen kvar utom morsan så ingen kan berätta vad som gjordes. Tror att det inte ens ligger underlagspapp under utan en tjockare massonit ( 5mm kanske).

Så nästa år är det väl bara att plocka ner hela sidan och fixa till det, men plåten borde man kunna återanvända tycker jag?

Nu är taket skruvat i dalen och vad jag har läst här så skall det vara så. Kan själv tycka att det vore bättre att skruva i vågen, men då måste man ha lååånga skruvar här eftersom det är tegelkupat. Ett annat sätt är att skruva i dalen, men lite snett så inte skruven hamnar precis i vattenflödet.
Då får jag göra om alla och täta dem med poppnit och det känns ju sådär!

Har hittat ngt från Bostik som skall klara detta med värme mm. Kör man både poppnit och detta så borde det hålla länge!?

om du ska täta hålen med popnit, va noga med att du kör med trycktäta 4.9mm nit. Om du har funderingar på att byta taket till våren skulle mitt råd vara att byta ut taket och kolla då om det ligger underlagspapp. om det finns det, riva bort och kolla råspronten och sedan pappa om, snåla inte på pappen, lägg hellre ett par hundringar extra och få en bättre papp. En väldig skillnad på papp och papp.

Skall kolla upp så att jag får tag i rätt popnit.

Funderingar på att byta vet jag ju inte eftersom det är ju inget fel på taket i övrigt. Tak bör hålla längre än 20år tycker man. Om det nu inte är helt åt h-e med att skruven sitter i vågdalen!?

Däremot borde man nog göra en översyn under taket i sommar så att det inte har blivit skador.
Att lägga papp borde ha varit en självklarhet när de satte taket, men så verkar det inte.

I sommar så skall jag inspektera under och ser det dåligt ut så tar jag ned ena sidan och fixar allt som det skall vara och lägger på plåten igen eller tycker ni att man skall byta den? Inte billigt och jag vill ju inte byta om det inte behövs!?
Tänker inte snåla på underlagspappen då, men plåten borde fan hålla i 20 år till?
Har galvad plåt på sommarstugan som har suttit i 50år. Jag målar taket typ vart 3-5 år, men annars är det ju inget fel på den. Tycker att aluminiumplåten skall kunna ligga minst lika länge?

Det som skall göras nu är ivf att byta skruv till nya och täta i skruvarna. Där jag inte får fäste så testar jag att skruva på sidan eller så poppar jag igen hålet samt tätning.
Vill minnas att jag hittade cirka 4st som inte tog som de skulle.

Det är klart att ett plåttak ska hålla mer än i 20 år absolut. Hur stor lutning har du på taket? gränsen för tegel och tegelplåt är 14grader. Att skruven sitter i vågdalen är inga problem, Har satt tegelplåt ett antal gånger men undviker det helst. Men då har jag satt i dalen. Hur många kvadrat är taket på? du har inga ränndalar, huv, skorsten som det kan driva in vatten genom? Alla möjliga hinder när det gäller tegelplåt innebär vissa brister och garantier när det gäller täthet.

Det är ju ett gammalt torp och lutet är så pass att jag inte kan gå på det utan lina. Kanske kan det vara omkring 45 grader på det.
Kvadraten på ena sidan kan vara cirka 8m x 5m = 40m2 , men nu gissar jag.
Jag har en skorsten i mitten, men där det droppar är inte där utan längre ut mot kanten.

Eftersom skruvarna satt löst å vissa höll på att lossna, hur nu det har gått till, så måste det komma därifrån. Jag fick mkt mindre dropp när jag hade dragit till dessa med befintlig skruv och dessa sitter i dalen så jag är tvärsäker på att vattnet kommer därifrån.
Dalen som ligger brevid är torr!

okej, men då är det ju absolut tillräcklig lutning för att det inte ska rinna i skarvar iaf. Men då tycker jag att du ska ta och fixa provisoriskt över vinterna med popnit och en utefog, inte silicon. Och när värmen börjar närma sig fläcka ner taket, pappa, läkta om och lägga tillbaka/byta plåten. ett fräsht undertak är även det väldigt viktigt för att förebygga möjliga läckage.

Då känner jag mig lite lugnare ivf.
Hittade någon tätningsmassa från Bostik som skall tydligen vara bra för yttertak. Tänkte dutta på med detta vid skruvarna och nitarna.
Sedan som du säger så får man ta detta när värmen kommer nästa år och fixa underlaget ordentligt. Är väl smart att märka plåtarna så att de får sitta på samma plats om man nu skall använda samma plåt?

Köpte Casco RoofSeal/Takfog och hoppas att det fungerar?

Frågade på vår järhandel i Nyköping om de hade trycktäta blindnitar/popnit och han visste inte vad detta var. Han bad mig ringa ner i morgon och prata med en som kunde det lite mer. Om de inte har. Vart kan jag hitta dessa då? Plåtslagarn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.