Har påbörjat bygge av fritidshus i lösvirke nu under hösten, taket är av pulpettyp med 8.5 graders lutning (13 x 7 meter). Jag har tänkt lägga underlagspapp typ YAP2200 på råsponten och bandtäckt plåt. Av olika anledningar vill jag dock vänta med plåten tills våren. Kommer papp och tak fixa vintern (värmland) med den relativt låga vinkeln? Läser man det finstilta ska man inte använda YAP2200 under 14 grader även under plan plåt vilket verkar vara både hängslen och livrem, plåten ska ju fixa 80 år...

-Finns det någon med erfarenhet av underlagspapp, låga vinklar och plåttak som kan råda mig? Alternativet är att köra klart taket redan nu i höst, måste då snabbutreda var skorsten, ventilationsgenomförningar, mm skall vara placerade samt hitta en plåtfirma snabbt.

Jag skulle inte lämna ett så låglutande tak med enbart underlagspapp över vintern. Du kan kanske pappa å slänga på presenning?

YAP2200 med klisterkant kan du använda under ditt plåttak, se till att spika dolt bara.

Mikael_L
Jag skulle klistrat kanterna med asfaltklister, även om pappen har klisterkant.
Gå över alla skarvar noggrant och se till att du garanterat har klistrat ihop bra. Då håller det säkert bra, även om det inte är enligt "reglerna".

Sätt igång med taket igen så tidigt som möjligt till våren, för det är solen som skadar pappen värst.

Det blev ändring i sista minuten och köpte en "finpapp" från Icopal som hette Flexilight. Det är egentligen en underlagsduk och det verkar vara en bra produkt under plan plåt då den inte är belagd med sand som repar plåten + att det gick fint att lägga den när det var på nollan.

-Ska försöka få på plåten innan vintern, annars blir det nog presenning för att ha extra hängslen även om det nog går bra ändå...

Mikael_L
Använder du någon av de lite modernare taktäckprodukterna som Flexilight verkar vara, så ska du nog se upp med solens strålning.

Jag lät T-emballage T-diff underlagsduk ligga oskyddad en vinter, sen på våren hade solen helt frätt sönder duken, gick man på taket så smulades underlagsduken sönder under varje fotsteg.
På norrsidan av taket som fått ta betydligt mindre sol verkade duken fortfarande rätt OK.

Nåja, det blev ett lager till för säkerhets skull i vilket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.