Vi har nyligen köpt ett enplanshus som i början av 80-talet genomgick en större om- och tillbyggnation. Bland annat förändrades takkonstruktionen helt och takstolar monterades enligt bifogad konstruktionsritningar.
Är det här en takstolskonstruktion av självbärande typ? Vi vill ta bort en vägg på cirka 3,5 meter mellan två rum som är placerade mot husets ena gavel. Väggen löper i samma riktning som taknocken.
Är det här en takstolskonstruktion av självbärande typ? Vi vill ta bort en vägg på cirka 3,5 meter mellan två rum som är placerade mot husets ena gavel. Väggen löper i samma riktning som taknocken.
haavard har rätt! Jag har själv fackverkstakstolar med bärande hjärtvägg. Dock visar din ritning inga upplag förutom ytterväggarna.
Hur skall det vara ritat för att man ska se att det finns bärande innervägg?
Jag trodde att med fackverk och den korta bredden på stolarna inte behövde stöd, förrutom i ytterkanterna då.
Men man lär sig av andra
Jag trodde att med fackverk och den korta bredden på stolarna inte behövde stöd, förrutom i ytterkanterna då.
Men man lär sig av andra
Jag tror också att den här takstolen är självbärande. Det är iaf inget problem att göra den självbärande när den är så liten.
Jag ville bara säga att det inte är nån automatik i att fackverkstakstolar är självbärande.
Jag ville bara säga att det inte är nån automatik i att fackverkstakstolar är självbärande.
Jag är ju inte så påläst med detta uttryck fackverkstakstol.
Men det ser ut att vara skillnad på TS stol och Tror jag fattar s stol.
den senare tycker jag mig se att den inte kan självbära, beroende på hur "stöttorna" är placerade, men som sagt jag spekulerar bara efter eget huvud.
Men det ser ut att vara skillnad på TS stol och Tror jag fattar s stol.
den senare tycker jag mig se att den inte kan självbära, beroende på hur "stöttorna" är placerade, men som sagt jag spekulerar bara efter eget huvud.
Tack för svaren! Jag har bifogat en planritning över huset som användes när bygglovet godkändes och det är väggen mellan "Kök + Matplats" och "Sovrum" som vi vill ta bort. Dörren mellan rummen byggdes aldrig utan det blev istället en dörr från sovrummet till hallen. Det blev heller aldrig någon "väggsnutt" vid KS.
Hur anser ni att man bör gå vidare?
Hur anser ni att man bör gå vidare?
Väggarna som går längs med husets längd i mitten av kåken torde takstolarna vila på. Senast jag var med och rev ned väggar som vi var lite osäkra på huruvida de var bärande eller ej förstärkte vi takstolarna mha 2x4 tums om jag minns rätt. (Det var lite över 6 år sedan nu.) Skall tilläggas att det huset var 2 plans, men det är en variant som kan underlätta.
(Liten redigering nedan.)
Mät ut var takstolarna är, på så sätt kan du lättare avgöra vilka väggar som eventuellt hjälper till att hålla taket uppe.
(Liten redigering nedan.)
Mät ut var takstolarna är, på så sätt kan du lättare avgöra vilka väggar som eventuellt hjälper till att hålla taket uppe.
Redigerat:
Hur är innerväggarna byggda? Ser de ut att vara byggda för att bära last från takstolarna, eller bara för att dela av rum?
Till 99% (eller 97 i alla fall) säkerhet spänner fackverket mellan ytterväggarna. Dels ser virket vid en första anblick ut att vara tillräckligt kraftigt för att göra det. Dels så borde diagonalernas möte med underramen ligga rakt ovanpå eventuella innerväggar om de är bärande. Kolla med en konstruktör innan du gör något, med hjälp av den ritning du har kan de kolla det på en fikarast.
Jag tänkte bara följa upp den här tråden genom att delge er resultatet:
Takstolarna var mycket riktigt självbärande och fackverket spänner mellan ytterväggarna. För min del innebär det att jag nu har ett gigantiskt kök istället för ett litet kök och ett sovrum. Uppdrag utfört.
Takstolarna var mycket riktigt självbärande och fackverket spänner mellan ytterväggarna. För min del innebär det att jag nu har ett gigantiskt kök istället för ett litet kök och ett sovrum. Uppdrag utfört.
Klicka här för att svara