Hejsan!

Jag bor idag i ett Brf. parhus på 3 rum och kök, 85kvm. (kvadratmeter pris ca 13 000 kr)

Det finns en oinredd kallvind (boyta 20kvm/20kvm biyta), jag har funderat på att inreda denna kallvind för att kunna få ett par extra kvadratmeter och ett extra rum. Hade tänkt att använda det som kombinerat biorum/gästrum ;)

Jag har tänkt att göra det mesta själv förutom elinstallation och räknat på materialkostnader för att få kallvinden inredd. Det skulle kosta ca 40 000 kr för att få kallvinden klar. Det inkluderar byggmaterial, trappa, fönster mm.

Pratade även med två oberoende mäklare i tidigare som tyckte att det var en bra ide och kunde öka värdet på parhuset. Och det är aldrig fel att kunna investera lite pengar + sin egen tid för att få mer boyta. Och vid en framtida försäljning få en större vinst.

Vad har ni för synpunkter på att inreda en kallvind, vad finns det för nackdelar respektive fördelar som jag kan ha missat?
Hur får man tillgodoräkna sig den nya bostadsytan, kommer brf. föreningen att vilja höja hyran?
Behövs det bygglov eller kan man köra på direkt?
Vet att min granne t.ex. inredde sin kallvind utan bygglov.

P.S: I området där jag bor finns det liknande parhus och princip alla grannar inrett sin kallvind och det ska inte vara några problem med brf.föreningen med tillstånd osv.

Redigerat:
Hej, var noga med att kika på vad detaljplanen säger om inredning av vind i ert område. Sen så om jag förstått det rätt så är en utökning av boytan bygglovspliktigt (jag handlägger inte bygglov så har inte stenkoll). Tyvärr kan jag inte svara på de andra frågorna.

Tobias: Det står ju att kallvinden redan är klassad till hälften som boyta, så den detaljen borde inte vara något problem.

Att hela inte är det borde då bero på inskränkningar som avsaknad av fönster, för låg takhöjd eller liknande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.