B
byggarätt: Takläckaget måste åtgärdas bums! Värsta hålen i ett tak ligger precis innanför ytterväggarna ! I ränndalar där mycket vatten rinner. Svarta brädor ruttnar och kan rasa in!
1 svar · 1,8k läst
I
isolde: YAP 2200 är fullt tillräckligt. YAM 2000 ska inte användas. YEP 2500 kan vara smidigt på vintern. Om beteckningen innehåller ett P, innehåller pappen polyesterfilt, vilket gör den motståndskraftig. "Vad betyder kvalitetsbeteckningarna YAM, YAP och YEP? Matakis underlagspapp har en stomme av mineralfiberfilt (t ex YAM 2000) eller polyesterfilt (t ex YAP 2200). Den senare har betydligt
1 svar · 22,2k läst
L
lhnilsson: Har ett gammalt tegeltak som har legat på huset i 50 år. Naturligt nog har det växt en del mossa, lava etc på detta. Vill bevara tegeltaket. Tanken är att ta av tegeltaket, byta allt underlagsmaterial och därefter lägga tillbaka plattorna. Därefter lägger jag tillbaka plattorna, borstar bort den lösa smutsen med en piasavakvast och duschar över ett av de smutsbortagande medlen. Efter
0 svar · 2,0k läst
S
senmathal: Hej! Jag håller på att sätta upp ett nytt plåttak och har beställt ett färdigt paket från Norrlandsträ i Härnösand. Hängrännor fotplåt och bockning av rännkrokar efter taklutning ingick i paketet. Jag har försökt att montera allt efter tillverkarens (Plannja) monteringsanvisning. Krokarna har jag fräst in i takfotsregeln och takftosplåten är tänkt att sitta ovanpå. När jag
0 svar · 5,6k läst
J
JanneL: Har du plåt på taket och den lutning som det ser ut på skissen behöver du knappast något stöd under. Du själv vet ju hur mycket snö du brukar ha på taket, även om du har vanliga tegelpannor. Dimensionen på befintliga takstolarna har ju även betydelse.
8 svar · 3,0k läst
·
N
Nillinsim: jo, så har jag också fattat det, dessutom verkar det rekomenderas att man lägger den under vid tegelpannor och på läkten vid plåt. Plåten är ju rak så där syns läkten mer, tegelpannor, då har man ju ofta en kil längst ner som hjälper avvattningen (så att det hamnar i rännan bra) och då sätts den under för att fångfa upp ev, dropp.
6 svar · 6,8k läst
B
BigGitt: Om du isolerar med cellulosaisolering, behöver du inte tänka på plasten. Men det hänger ihop med hur huset är isolerat. Har du inget plast i väggar, är det kanske lite för mycket att lägga den mot taket? Fukten kommer att transporteras längst ytterväggar och upp. Och sen ? Jag skulle överväga att isolera med ett material som kan ta till sig fukten och lämna den. Just som
1 svar · 2,7k läst
·
M
MegaBear: Det har börjat regna in vid ena väggen i vårt uterum. När jag tittade lite närmare på det såg jag att man skruvat fast takplåtar i en träbjälke och sedan satt silvertejp över skarven. Det är denna silvertejp som nu lossnat och släpper igenom vatten. Även i skarvarna mellan takplåtarna är det silvertejp. Tror inte det är den vanligaste lösningen. Skulle någon kunna upplysa mig
0 svar · 995 läst
·
O
obba: håller helt o hållet med estwing. inte ens säkert att läkten stämmer till nya pannorna.
18 svar · 9,6k läst
O
olove: idag finns det redan råspont och papp så på den punkten blir det ingen skillnad vikt mässigt
4 svar · 1,0k läst
A
AlfC: Hej! Söker någon som har erfarenhet av Trelleborgs (numera köpt av SealEco) Elastoseal Gör-det-själv-tak. Skulle vilja få del av lite erfarenhet. Montage och funktion. Har själv ett platt garagetak jag skall renovera och använda Elastoseal. Tycker det är ett mycket prisvärt alternativ där montaget kan göras i egen regi utan att anlita takläggare. mvh Alf
0 svar · 1,2k läst
B
byggarätt: Tvåkupigt ligger bättre än enkupigt men om du klamrar alla så har du inga problem använd rostrfri tegelklammer. Är det svenskt tvåkupigt kan du kompotters med vittinge Att kapa med vinkelslip är smutsigt men går bra. Köp ett litet lager av nya vittinge som du lägger så att dom åldras så kan du byta begpannor som spricker för sprickor visar sig först vid första frysningen.
1 svar · 1,6k läst
K
Kjell_G: Hittade ingen åf, men efter tips från BeijerBygg så provade jag med Byggelits variant. De visade sig vara hyfsat lika, framför allt passade fogen. Eftersom Beijer inte hade strukturen, bara den släta så fick det bli Cheapy. De var t.om. villiga att sälja en skiva vilket var allt jag behövde :) Så nu är trappan målad på undersidan och anslutningen till taket fixad! Skönt, "bara" en
2 svar · 3,6k läst
ricebridge
ricebridge: Hej! Tänkte bygga ett enkelt tak över halva vår ganska stora terass, i korrugerad plast Undrar: 1. Hur stort fall bör det vara? (Ska tåla en hel del snö.) 2. Lämpligt cc-mått på "takstolarna"? 3. Långsidan dvs under "nocken" ska vara helt öppen, dvs där finns ingen vägg och helst vill jag slippa stolpar också. Hur gör jag för att undvika att taket sviktar på mitten? Tacksam för
0 svar · 1,2k läst
A
andersmc: Det är ungefär samma antal spik vare sig pappen är självklistrande eller inte. Du klistrar ju inte fast pappen i taket i stället för att spika, du klistar papp mot papp, det är bara ett bekvämare sätt att skarva pappen.
3 svar · 1,1k läst
T
thomasx: Ja, ett bläck som täcker topp och sida är nog en god ide.
3 svar · 13,5k läst
bonkeman
bonkeman: Jag har läst på betydligt mer om Decrataket nu och jag kommer att låta firma offerera. Jag tycker att det verkar helt OK faktiskt. Jag resonerar så här: Jag kommer hur som helst att tvingas demontera och slänga allt ända ner till takstolarna. Om det ska ligga betongpannor på så måste jag lägga råspont underst för att det skall hålla samt att pannorna tar längre tid att lägga och
6 svar · 5,5k läst
gadu^
gadu^: Jodå, det var en enorm skillnad mellan gammalt och nytt. Men de alltså sminkar sitt tak mörkgrått när det står tydligt att det skall vara svart (tydligen kan de inte måla svart?)... Skrattretande och pinsamt varje gång solen skiner...
2 svar · 1,4k läst
B
b8q: Om jag minns rätt så ger sig myror bara på redan skadat trä, så om virket i huset är friskt så är de som sagt ofarliga. I ditt fall hade du väl en del ruttet/fuktskadat trä, så då gnaskar de i sig.
6 svar · 29,7k läst
M
Mats Lj: Låt plåtslagaren knäcka en plåt som du lägger i botten på rändalen sk underbeslag klistra sedan pappen mot plåten./MLj
1 svar · 2,6k läst
P
patdau: Japp, papptak lär det ju vara :) Okey, ingen klet säger du, jag har inte hunnit ner till colorama än så jag kanske ska vänta med det. Däremot kan jag säga att jag högst troligt behöver ett nytt tak. Det verkar som att det är underlaget/bärlagret som börjar ge sig. Har fått gropar och "sättningar" i taket som sabbar den lilla lutning som finns och skapar otäcka vattenpölar på
4 svar · 13,4k läst
T
Tiger79: Vad hjälper hängrännan till med förutom att leda bort vattnet?
1 svar · 9,1k läst
Y
Yoshimo: Om tid funnits hade jag eventuellt byggt bort kallvinden. Köpte huset i september. Takpannor var dåliga och inget hade gjorts sedan -64, dock såg råsponten bra ut och tanken var att den skulle behållas. Vågade inte chansa med att det skulle hålla en vinter till och gjorde ett snabbt byte. Visade sig att råsponten var spikad från insidan (elemnthus) samt hade konstiga skarvar vilket
4 svar · 9,2k läst
·
M
MrWalker35: Ngående den sidan där jag redan gjort efl/slarvat eller vad man nu ska kalla det. Om det skulle synas att man inte har den nedra pannraden helt i linje, tänker mest på underkant nedersta pannraden. kanske att man kan rädda situationen genom att bara höja den bärläkten till man uppnår en rak linje i underkant, resterande kanske inte syns li,a mycket iom att man har pannor bakom hela
7 svar · 9,2k läst
S
senmathal: Ja det var ju en bra idé. Googade i och för sig lite på montering av hängrännor och hittade en hel del bilder där rännorna monterades före taket. Det var mest tegeltak på bilderna jag hittade. Det jag tänkter är väl kanske att man vill dra fast en skruv längst ner först när man riktar in plåten efter takfoten. Men man kan ju å andra sidan dra upp skruven och sticka in
4 svar · 9,3k läst
S
senmathal: Hej! Problemet har löst sig genom att jag pallade under det som behövdes på ena sidan under gamla plåten som kommer att utgöra underlagstak. En relativt bred tafotsbräda får maskera att takfotstassarna på ena sidan är lägre. Eventuellt kommer takfoten att kläs in vid senare tillfälle när väggpanelen sak bytas. /Mats
2 svar · 2,0k läst
GzO
GzO: I ett nybygge skulle jag absolut köra med takfotsventilation samt gavelventiler om jag byggde här, tyvärr så spelar läget en viss roll i detta. Beviset för att det fungerar är de tusentals hus runtomkring som har denna lösning och inte har problem. Här är det snarare de som har täta kallvindar som får problem. Så kolla runt och se hur grannar har löst det i liknande byggnader och om
2 svar · 9,6k läst
N
Nordis123: Detta är nog inte samma shingel, finns bara en bred remsa och ingen under flikarna.
2 svar · 3,6k läst
M
martinradbo: Vi har problem med läckage i skarven mellan två tak. Plåttaket fanns från början. Vid tillbygge lades det genomskinliga altantaket på den nya delen. Taken har sin lägsta punkt i skarven med varandra, vi lät därför tillverka en "hängränna". Se bild från paint Det svarta är hängrännan, det gröna är plasttaket och det bruna plåttaket. Plasttaket avslutas med en metalllist, och
0 svar · 1,3k läst
·
M
MrWalker35: tack för olika svar, som det ser ut nu blir lösningen som följande. Pga av kil under svall (ingen lös kilbräda). blir det 25*50 som bär och strö över hela. Utom längst ner. för att få rätt höjd med kilen blir det en strö på ca10mm och en 22*95 uppe på som sista läkt. detta ger rätt höjd och mycket material att skruva krokarna i. Inte gjort detta ännu men så ligger tankarn.
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.