Vi bor permanent i ett gammalt hus/torp som vi nu renoverar övervåningen på. Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med taket vad gäller tilläggsisolering. Jag har tagit bort innertaket som låg spikat på de tvärgående takbjälkarna. Vi vill ha panel ända upp till nock. Inifrån ser det ut som följande: Brädvägg, 10cm isolering, spåntak i fint skick, läkt och sedan ett tegel även det i väldigt bra skick. Min fundering är nu om jag behöver bygga en luftspalt mellan isoleringen och spåntaket. Då jag inte har något helt tätt skikt så borde väl fukten kunna vandra hela vägen ut och ventileras bort under teglet? Det borde väl inte kunna skapas kondens någonstans som det är nu? Blir det någon skillnad om jag lägger till 10cm isolering inifrån?