S
SgtArdbeg: Oj vad sommaren gick fort! Det kom visst en hel massa projekt i vägen för sovrumsrenovering! :-) Nåväl, gullfibern kommer att försvinna som vindsisolering och det blir tillägg med cellulosa framöver. Då behöver jag alltså ingen spärr ö.h.t? Ångbroms? Har spänntaket haft nån form av ångbromsfunktion?
3 svar · 3,9k läst
B
byggarätt: Du bör räkna dubbla matrialkostnaden! Är det yttertakslucka eller vindslucka? Yttertakslucka kan bli dyrare om snickaren måste ut på taket
1 svar · 2,0k läst
B
byggarätt: Nja schingel fungerar lite annorlunda än papp Det som avgör livslängden är två saker Infästningen klistret och spiken Själva plattan Det du kan förlänga livet på plattorna genom vanlig takasfalt och sand Infästningen pappspiken och klistret är svårt att säga något om
1 svar · 1,3k läst
H
hwendel: Håller på att lägga om ett "Platt" tak mellan 3-5 graders lutning. Detta är en tillbyggnad till ett tegelhus och lutningen ligger från husväggen och utåt. Se bifogad bild. Funkar nedan lösning, att bygga upp en "sargkant" 20 mmm innan taket ansluter mot väggen (får plats med 180mm hög kant) och dra upp pappen mot denna och sen montera en plåt infälld i tegelfogen som regnskydd? Tror
0 svar · 12,5k läst
·
A
AndersS: Det är för att takpannorna ska få samma vinkel hela vägen och då behöver man lyfta den sista plattan längst ned mot takfoten, därav denna konstruktion. Det går att göra på lite olika sätt men denna varianten är vanligt förekommande.
1 svar · 2,0k läst
·
K
kungcocos: Ok, tack för svaret! Sprutar man på balsamterpentin och sedan målar med träolja?
2 svar · 2,4k läst
I
injonil: Nja, den ska nog vara sträckt för bästa funktion.
3 svar · 3,4k läst
Suhagg
Suhagg: Om jag använder vindskiveplåt ersätter den vattbrädan eller ska jag ha både och? Någon fördel att ha både och?
16 svar · 45,7k läst
·
T
Tim90: www.takvård.se
2 svar · 5,1k läst
T
2 svar · 5,1k läst
I
injonil: Är det skarp lutning på taket så behövs inte takfotsplåt enligt vissa bygganvisningar. Kommer inte ihåg vilken lutning som krävs. Edit: Jag tycker dock att det är lämpligt att sätta dit takfotsplåt ändå även om taklutningen är tillräcklig, men frågan var om det var nödvändigt och det är det inte alltid.
9 svar · 18,4k läst
P
pbengtsson: Tag två 21x195/170 brädor och spika ihop i rät vinkel (ta vindskivorna om de inte är helt kass), sedan en kudde längst ned utifall att medhjälparen inte hänger med. Sedan är det bara att mata på, lutningen på rännan bör vara över 30 grader, men det märker du hur lätt de glider.
2 svar · 1,9k läst
A
ankan_84: Pappen/plasten håller tätt för eventuellt regn. Börja med att kolla så att inte pannorna bara har hoppat ifrån läkten, förhoppningsvis kan du bara rätta till dom för hand, kanske kan be någon granne att hjälpa dig. Är nog ingen fara:)
1 svar · 1,6k läst
K
klytaimestra: Hej. Första posten här. Jag är inte helt säker på att detta hamnade rätt nu, men jag valde det underforum som lät mest lämpligt. Vi har byggt ett sommarhus (året runt eg.) de senaste åren och det är mest småfix inomhus kvar nu. En grej som vi har kvar är ena sidan av kupan i innertaket. Vi hade en lucka där förut men den ska inte vara kvar och vi ska sätta någon form av panel
0 svar · 1,0k läst
R
regelkonstruktion: Mja, Spännvidden är visserligen nästan 450 cm, men jag kan lägga en rejäl balk över mina stolpar och sedan låta bjälkarna vila på denna. Då kan jag ha hur många bjälkar som helst. Jag skulle då kunna köra 60 cc, i mitt fall då 8 stycken, som skulle ge knappa 60 cc. Då kanske det fungerar med 220 regel? Hur mäts hållfasthet - framgår det alltid när man köper regelvirke - vad
3 svar · 6,8k läst
T
Tio: falsat.se
6 svar · 16,4k läst
T
SBH: om du tar bort all gammal isolering och gör om väggenskonstruktion från insida till utsida. tänker på ytskikt och innehåll i väggen då. men att lägga "ång" plast utan ha gjort det kan skapa problem
7 svar · 1,7k läst
K
Klassson: Hej, Skall avsluta sista semesterveckan med lite kroppsarbete så att man kommer igång innan man skall börja jobba igen... :rolleyes: En sak som jag har diskuterat men en snickare är att lägga den nya pappen ovanpå den gamla vilket han tyckte att man skulle göra. Min tanke var sponant att det borde fungera så länge det inte är risk att pistolen skjuter igenom den nya pappen pga att det
0 svar · 952 läst
F
Frippeoanna: Hejsan har satt upp råspont 17*95mm i vårat garagetak! tänkte om något vet vilken sorts färg som är bäst att måla det med där? blir ju ändå lite fuktigt och så! själv tänkte jag typ grunda sen något vit lack
0 svar · 1,1k läst
H
hedde: Skall till att lägga ytpappen på garagetaket o funderar lite över läggningen. På bilderna med instruktioner från icopal så lägger dom "våderna" längs med regnets fallriktning så att säga, men de bilderna är på tak med mer lutning. Kan jag lägga dom så även på mitt tak som bara har en svag lutning? Det vore kanon om det skulle gå för då kommer jag slippa att skarva, något jag
0 svar · 2,6k läst
M
mive: jag är ute efter onduline vilka är återförsäljare av de idag? är det någon som vet
4 svar · 8,0k läst
S
se38005: hej, på min friggebod så har en hängränna spruckit, rännan är av plast, fabrikat Plastmo. Var köper man en brun 3 meters bit av denna hängränna, till vettigt pris i Stockholm ? Cheapy har dessa, kostar 104:85, visserligen var den svart, men ändå rätt typ. http://www.cheapy.se/Kategori2___Regnvatten_14765__13083_13083_detailed_0 Tyvärr ligger frakten på dryga 900:- om man skulle
0 svar · 4,2k läst
T
Tokyoboy: Har i Japan ar dessa kedjor mycket vanliga, men jag har aldrig sett dem norrut dar det ar mycket sno eller is. De fungerar heller inte sa bra nara vaggar (dvs. du kan inte ersatta vanliga svenska stupror med regnkedjor) eftersom det kan stanka ratt mycket. Dom fungerar bast nar du har ett rejalt taksprang, garna over en meter. Finns hur mycket info som helst pa engelska om du googlar. "Rain
4 svar · 15,7k läst
M
MMR: kan du offra 50mm så kan du ju sätta 45 regel som du fyller med isolering och sen gips, det hjälper en del, på forumet har jag sett någon tabell på ljudreducering, du kanske kan hitta det på isolerings eller vägg/gips tillverkarnas sidor, paroc/norgips/rockwoll etc När man bygger till en extra ljudisolerande vägg t.ex. då är du ju rekommenderat om jag förstått det rätt att man
1 svar · 5,3k läst
Z
zeppen: Benders är iaf ett märke man hört talas om som gör takpannor som många använder så det känns lite tryggare..
4 svar · 1,6k läst
C
Crebel: Då får det nog bli grövre, för det är mer än c/c 600. Men att använda panelbräder var en bra idé! Den knycker jag, kommer att få tillräckligt över från fasaden tror jag. (Jag måste ändå spika på något, så jag kan lika gärna luta det en aning).
7 svar · 10,7k läst
M
Morga_5: Hej ! Har hittat Boke takpannor på bygghemma.se till 49:- kvm, tror inte jag sett så billiga pannor någonstans! MEN är det så att "man får det man betalar för" gäller även här ? är det någon som har erfarenhet av läggning el arbete med dessa pannor ? kvalite ? frostbeständig ? osv tacksam för kommentar... :) har inte så många dagar att bestämma mig på ... kampanjepriset gäller
0 svar · 1,9k läst
A
Andtäppan: Hej. Ska lägga ny plåt på mitt vinkelbyggda fritidshus, två våningar, låg övervåning med 45 gr lutning och små sovrum. I vinkeln finns en veranda med nästan platt tak, tre graders lutning. Detta tak ansluter till taket på långsidan samt till vinkelbyggnadens tak så att ett hörn bildas där alla tre taken ansluter. Tänkt lägga korrugerad aluminium på läkt på de branta taken och
0 svar · 1,6k läst
T
thomasx: [citat] Ja, som jag skrivit (kanske i någon annan tråd om inte här också) så bör man lägga något emellan så att inte isoleringen fäster på råsponten, inte minst för att man ska kunna byta råsponten om t.ex. en läcka orsakat att det blivit dåligt på något ställe. Men så gör inte installatörerna av icynene har jag sett. Blir det en skada i taket som måste lagas med byte av
9 svar · 3,8k läst
O
orparn: Jag behöver också lägga om ett ladugårdstak som under nuvarande betongpannor har ett trasigt spåntak. Någon som har erfarenhet av hur bra "membran" funkar på den typen av byggnader? Jag tänker mest på om fåglar och ekorrarna kommer att göra hål i det eller inte. Själv har jag tänkt riva bort allt spån (trött på att det hela tiden rasar ner skräp därifrån) och lägga råspont
4 svar · 1,4k läst
B
byggarätt: Nej det ser ut som fuktigt mögel och den farligaste fasen är när möglet torkat och bildar sporer och sprids. Behandla med blandning av balsamterpentin och linolja men var försiktig då det är mycket brandfarligt.
1 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.