Consensus
Consensus: Jag gissar att ditt läckage av inomhusluft upp till luftspalten och undertaket är det som är boven i dramat. Det måste vara snortätt från bostaden upp till vind eller luftspalt om det skall fungera. Ditt gamla hus är konstruerat för att murstocken skall vara varm vintertid och värma upp kallvinden. Nu har du nästan ingen kallvind kvar och murstocken, är den ens varm längre? Den når i
9 svar · 5,1k läst
sir_daniel
sir_daniel: vi bytte vårat tak o isolerade i vintras. arbetet (som inkluderade: ställning, nya takbjälkar för isolering från utsidan, isolering, luftspalt, ny råspont, takpapp, läkt arbeten runt 2 takkupor, montering av vindbrädor, förlängning av taket över utgången) o rivning... materialet köpte vi själva (då jag har bra rabatter vi min far). arbete gick då på straxt under 50000 med moms
17 svar · 5,3k läst
S
storstark: Japp. Ser ut att vara varmförzinkad (VFZ) pannplåt. Finns många tillverkare, bla Plannja.
2 svar · 836 läst
mickearos
mickearos: Se ovan.
2 svar · 4,8k läst
mickearos
2 svar · 4,8k läst
slacker
slacker: [citat] Jag har hört precis samma sak! Jag var uppe med piasavan idag men gav upp efter framsidan - Fy vilket jobb.. Mina betongpannor har legat sedan -71 om man skall tro tidigare ägare - helt felfria, en halva sprucken vid en vindskiva, däremot är pappen tveksam det som kan ses enkelt i kanter. Inget uppenbart dropp eller läckage/skador på vinden. Nästa år blir det Planja på hela
8 svar · 1,8k läst
T
turmenator: jag hänger inte med på hur man ska bryta upp m.m, fått beskrivning på hur man ska göra enligt clix montör nu iaf.
76 svar · 41,7k läst
·
S
Sverkele: Tackar för det, men jag har fått tag i ventilgaller nu. Fick beställa nerifrån skåne hos Andersson Trä och Bygg, http://www.anderssonstraobygg.se/ventilation/ventiler/ventilgaller-200x200-33g-moss-sakra/ Men jag förstår att de sätter plastnät bakom dessa. Men nu har jag ju fått tag på det jag behövde.
2 svar · 3,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] He, He, He.... Nej jag kan inte tänka mig att det skulle vara fel med fog på något sätt och snyggare blir det ju! Det är väl den dagen du ska byta vindskivor då möjligen ;)
5 svar · 5,1k läst
E
erinyq: Intressant att höra att så många tycker som jag :-) Ett problem som dykt upp för mig är att man bör ha ett diffusionsöppet tak med denna konstruktion, dvs vanlig takpapp bör inte användas. Efter en diskussion med Thermisol kom jag fram till att det skulle vara möjligt att istället lägga:ovanpå råsponten: 1. cellplast 2. diffusionsöppen duk (typ Divoroll Top RU) 3. Ströläkt med
12 svar · 6,8k läst
K
Kalarne: Kolla denna gamla länk: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/63808-knastak.html
4 svar · 17,6k läst
G
gaia: ca 50% i boyta ...om du klarar att styra det :). Om du inte har förråd på vinden så räcker det att ligga under 75 %, annars max 60% som för boyta för att det du magasinerat inte ska mögla. Bra riktlinje - är temp inne 7 grader högre än temp ute -minimal risk att kondensen fäller ut. Är tempskilnaden mindre finns det stor risk för kondens. gaia
31 svar · 6,7k läst
S
se38005: Även tegel åldras, speciellt om teglet är utsatt för mycket solsken. När det åldras så blir det lite poröst och suger år sej vatten, med frostsprängning som följd.
4 svar · 2,6k läst
N
NickName: [citat] Tack för tipsen. Det låter ju smidigt, du menar alltså att jag sätter Cellplasten under råsponten och sedan returfiber på det, och sist en osb-skiva som håller det på plats? Vart handlar man EPS läkta? Såg att beijer hade någon modell av EPS, men den verkade inte vara för tak :/ Och vart handlar jag returfiberisolering, har inte hittat det i någon av de vanliga bygghandlarna?
2 svar · 1,5k läst
C
cryding: Jag har nu lite svar att ge. Lite detektivarbete gav: Taket kommer från en danska firma som hette Everlite (Everlite ljuspanel, Hostalite heter taket). Detta företag gick senare ihop med Plastmo som senare sålde Everlite-delen till Icopal. Taket verkar inte finnas kvar på marknaden. Har inte ringt företagen men det finns inte i deras produktkatalog. Själv kommer jag att bygga om mitt uterum
5 svar · 9,1k läst
·
H
Helena1: Ursäkta att jag är så seg på att svara på era inlägg. Tack så mycket för hjälpen, då behöver jag inte oroa mig mer för den. Tack än en gång :) Mvh Helena
4 svar · 1,3k läst
·
F
Finnwoodman: Det var precis så jag gjorde på torpet för några år sedan. Och tittar man på alla gamla plåtar som rivits så är det så det ser ut...
4 svar · 5,6k läst
P
Peppe_e: Ja, skruva dem! Med skruv som har platt skalle så dras den ner i plåten om du har bra virke att skruva i.....
7 svar · 9,4k läst
K
kilko: Sök på underbeslag skorsten plåt så kommer det upp en massa alternativ.Det är det du behöver ett underbeslag.
2 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Så här t.ex. kan det se ut när konstruktören har dimensionerat för last: [bild] Högerklicka och välj visa bild, om du inte får se den i full storlek.
8 svar · 5,8k läst
S
sammels: Halloj och tack för alla ideer! Det blev en medelst rep förankrad stege som fick bli lösningen på mitt dilemma! [bild]
4 svar · 5,7k läst
S
sakinna: Tack alla för era svar. Då gör jag så. Skönt med folk här på forumet som är kunniga och erfarna;)
6 svar · 7,9k läst
L
limpan78: Hej! Jag ska leja ut takläggning av mitt tak och i samband med det så ska de bredda taket. Idag har jag inget "utstick" alls utan gaveln går i samma liv som vindplåten. Jag har precis byggt en ny altan som går i liv med den befintliga vindplåten. Altanen har dock ett utstick på ca 40cm. Jag vill bredda hustaket 40cm då det skulle alltså bli 80cm från sista takstolen på altanen. Hur
0 svar · 2,2k läst
N
norrbottenstorpet: Hellre i bakkant än i mitt av rännan. Annars kommer störtfloden att just störta utanför rännan, även med låg taklutning.
1 svar · 9,0k läst
L
limpan78: Tack för svaren! Det löste sig rätt smidigt då jag var på bygghandeln och de passade på att informera mig att jag hade fått fel pris på matakis klister, med min rabatt blev det samma pris som på Byggmax :).
4 svar · 5,2k läst
Juhap
Juhap: Tack åter igen för svaren ! Tog upp detta med snickarna på morgonkvisten (läs måndag). Deras ursäkt var att taket var så pass brant 45grader och dessutom så skrev dom bara 7h var under fredagen ifråga. Nu under måndagen har det gått snabbare så dom behövde väl bara en eldgaffel i röven.. Bra killar annars..
8 svar · 8,0k läst
R
rundMange: japp får bli en från clasohlsson eller liknande affär.
10 svar · 2,0k läst
R
Route21: Någon som kan tipsa om pålitliga takläggare i Lund-området. Vi behöver byta takpapp på ett "platt" tak (ca 45kvm) samt en del av den underliggande råspånten och hängrännor.
0 svar · 931 läst
J
joje20: Ingen?
1 svar · 1,2k läst
J
1 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ja vanligt snörasskydd står emot även is.
2 svar · 935 läst
G
GunnarM: Ok, men om man inte vill sätta ett nät, kan man foga på något sätt?
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.