D
Draedon: Upptäckte att taket läcker vid en genomföring där ett ventilationsrör går ut, vad tätar man lämpligast med? Någon slags takmassa man kladdar på?
0 svar · 2,7k läst
Matti_75
Matti_75: Bara en liten fundering. Har dom spikat fast pannorna? Kan vara svårt att få betalt av ditt försäkringsbolag vid stormskador annars. Dom ska spikas i 2 rader runt om samt vid alla genomföringar.
12 svar · 4,7k läst
M
MMR: Slarvigt kan man tycka, men så länge man inte behöver matcha mot någon ytbehandling som tapet eller färg så går det att reparera. Så här gjorde jag när jag lappade ett hål i en gipsvägg då jag flyttade imkanalen en bit. Skar ut en så exakt bit gips som möjligt och fasade kanten 45 grader samt fasade kanten på väggen. Sågade ut en bit osb som var "längre" och lite smalare så
1 svar · 4,7k läst
H
huggan: Skadan borde inte ha hunnit bli så stor än men det går ju aldrig säga förrän man tittat ordentligt. Det kräver ganska mycket innan takstolar blir odugliga. Råspont går att byta ut lokalt om den är skadad. Så du ska nog inte behöva vara så orolig. Ta dit en som kan kolla på det så vet du hur du ska göra sen.
1 svar · 2,9k läst
K
kimmo_thn: [citat] Ok.. får nog bli lite sikaflex på sprickan då :) lät mycket smidigare o göra så. Ja det är ju inga stora mängder som kan komma ner genom sprickan. Men jag vet att nocken har nog ingen vidare tätning/papp under. Utan det är väldigt ventilerad sådan på mitt hus.. Kan se lite av nockpannan från vinden.. Men som du säger. Kan ju fort bli att man inte får ihop det perfekt
3 svar · 6,1k läst
F
fosse: Jag har samma fråga, även om denna tråd är gammal, är det någon som vet med säkerhet att det går att ventilera tex. mellan varje takstolsfack och ta in/släppa ut luft "runtom"?
7 svar · 8,5k läst
B
b8q: Om jag skulle bygga ett helt nytt tak. så skulle jag allvarligt överväga att göra en klimatvind, dvs isolera taket på yttersidan, för att minimera risken för att fuktig luft på vinden kondenserar på undersidan av råsponten och ger mögelskador.
6 svar · 2,3k läst
F
fosse: Jo visst, iofs. kan man ju riva upp det in mot befintliga byggnaden, men det känns riktigt sopigt, och sedan ärligt talat en "låda" estetiskt ser det ju oftast ut som skit. Har kollat med en annan som byggt en exakt likadan hall/konstruktion, och den är luftad mellan takstolsfacken hela vägen, dvs. mellan samtliga takstolar, och vad jag förstår så löser det problemet med stillastående
2 svar · 6,4k läst
J
JonasFapejo: Hej har ingen erfarenhet av just släta takpannor utan den byggtid jag angav gäller betongpannor typ Benders Palema..
5 svar · 5,8k läst
·
pappskallen
pappskallen: 14 grader om du ska ha korrugerad plåt. glöm inte att se till att få riktig luftning också. Bandtäckt plåt kan du ha ner till 3 grader. Jag hade sett till att få en duktig pappläggare, bör fixa det för under femhundringen kvadraten. Ps. 14 grader= 1m på 4m
10 svar · 15,6k läst
T
törnstöms: Det spelar ingen roll vilken papp som ligger vart. Icopal är ett kändare märke i Sverige och tar därför betalt där efter. Kerabiten är utmärkt och därför mycket mer prisvärd. Det är inga problem med att använda 2st olika papper på taket. Men använd dom på olika ställen,fram/baksida.
12 svar · 19,3k läst
T
törnstöms: du kan gå in på länken nedan för att dimensionera vilken balk som kommer behövas. http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Support--berakningsprogram/Dimensioneringsprogram/Lagerbalk/ ang vikten på råsponten är den 17 eller 22mm tjock. är pappen den gamla yap2200 eller den nyare lättviktspappen?
4 svar · 7,1k läst
pinebar
pinebar: Vi har ett hus från 1938 som har en väldigt enkel takkonstruktion. Vi har öppnat till nock på övervåningen och behållt de takstolar som tar last. (Vissa av våra gjorde inte det utan var bara där för att lägga vindsgolvet på.) Det är väldigt mycket jobb och inget av det är speciellt kul är min ananlys av att öppna till nock. Men det blir fantastiskt bra när det börjar bli klart.
15 svar · 89,8k läst
B
bjozac: [citat] Cameljointen> Slipar du inte innan du limmar fast väven? Jag menar för att få en 100% slät yta. Spacklet sätter sig ju lite i "skåran" iaf för mig. Skapligt trådlyft, men google guidade mig hit!
29 svar · 18,3k läst
Micke_1
Micke_1: Ser ut till att vara kalk, förr hade man det i isoleringen för att inte mössen skulle trivas där. //M
1 svar · 1,3k läst
·
T
thomasx: Sedärja, ännu större anledning att byta i tid ;)
14 svar · 10,8k läst
C
coss: Har lagt Byggmax och Planjas och jo gå i dalarna och sätt 95x22 läkt är vad jag fick som tips. /sture
3 svar · 6,6k läst
Alpha
Alpha: Betongpannor ser ALDRIG ut som tegelpannor.- Nä och det stör inte mig, men det finns iaf betongpannor som liknar,ser ut som 2 kupigt tegel typ jönåker. Tummen ner för betongpannor. Är tunga - Vad väger blött tegel då? Har du kollat om din takkonstruktion klarar vikten? Det är takläggarnas jobb inte mitt problem. Du kommer att få dina hängrännor fulla med vittrande betonggrus. Ok men
9 svar · 2,1k läst
M
m-hallberg: Tack så mycket!
6 svar · 1,4k läst
D
Dsl: Snyggt blev det!
6 svar · 10,6k läst
·
G
gunnar blomkvist: Enklast är väl att be om en offert från en takstolsfabrikant. Dom har ju beräkningsprogram som räknar ut det hela blixtsnabbt. Då får du både en offertritning och ett pris från ett certifierat företag.
7 svar · 6,9k läst
·
S
spaedgris: Jag rekommenderar allbäcks linoljefärg, den tycker jag är bra.
10 svar · 13,0k läst
A
ankan_84: Håller med föregående skribent. Ett jävla nojjande över vatten, visst om det rinner in stora mängder så ska man kolla över det, men om det skulle komma ett par droppar in i vinden gör inget, huset lär ju knappast ruttna ihop.
2 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: Om du har behandlat med med boracol gissar jag att allt är stendött på vinden, även om boracol inte är rätt produkt för detta. Vill du göra något ändå: http://jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=22
2 svar · 2,5k läst
P
Petra_S: Hej, Jag ska byta tak till ett rött betongtak (inte tegelfärgat utan rött). Husets fasad är vit plåtfasad som ser ut som träplankor (ja.. på håll), huset är sen 1943, vanligt sadeltak utan takkupa. Husets gavlar är överdelen brun plåt, typisk för året. Min fråga är.. vad ska jag ha för färg på hängrännor o plåten som ligger på vindskivorna. Funderar på röd plåt som går
0 svar · 2,1k läst
D
Danne12345: Vi ska inom något år inreda den oinredda övervåningen och planerar att sätta in en eller flera takkupor. Finns det någonting man bör tänka på vad gäller placering, utformning och liknande? Jag antar att man kan bygga mer eller mindre avancerat men att kostnaden blir därefter. Jag har sett att det finns prefab-kupor från attic-group och andra företag som verkar vara mer nichade på
0 svar · 3,1k läst
P
pfb: Själv tyckte jag det kändes lyxigt med rännor på friggeboden. Men efter två års regnade och stänk såg väggen helkass ut. Efter ommålning blev det rännor. Tänk också på att utan rännor kan regnvattnet från taken blåsa in mot väggen vilket ökar fuktbelastningen.
3 svar · 11,9k läst
S
synpunkter: OK, gissade nästan att det var så Frebbe - tack! Om lindejo vet på vilket byggvaruhus 6 m rännor finns kan du säga till - har aldrig sett det i alla fall.
3 svar · 2,8k läst
B
BigGitt: Hej. Isolerar man med cellulösa, behövs inget luftspalt. Tidningar är cellulösa :) Vill ni isolera med annat ska plankorna bort. Sen har ni många olika alternativ att välja. Saknar ni plast mot fukten, bör ni isolera med cellulösa. Eller annat material som tar till sig och släpper fukten.
1 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.