Tak & Vind
b_hasse: Sannolikheten är stor att fukt vill vandra upp genom golvet. Täck i så fall inte golvytan med saker, framför allt inte organiskt material (t.ex Wellpapp). Jag har haft kartonger stående många år direkt på ett betonggolv, och det blev fuktigt mellan kartong och golv. Även mögel påträffades. Använd hyllor eller liknande så att maximal golvyta kan "andas". /Hasse
Anna_H: Såna som Mikael_L visade bild på, med packning trodde jag det var vi pratade om i tråden? Nej, de är inte platta. Alla bräder har vi skruvat med trallskruv, funkar fint. Skulle ju se dumt ut med en massa skruvhuven i fasaden? Vi har nog missuppfattat vad det är du vill sätta upp?
ferroz: Hej, jag vet inte om detta hamnar i rätt avdelning men jag gör ett försök. Vi håller på och renoverar ett plankhus från 1919. Jag funderar nu på hur vi skall göra med taket i källaren. Det är en gjuten källare under ca 1/3 av huset, med ingång utifrån. Den har alltid varit fuktig, men det blir förhoppningsvis bättre när vi dränerar om kring huset. Det verkar dock även komma in
mbyrod: Precis, det är taktegel det gäller, det är ju trots allt under tak delen =)
yuphin: tackar, jag kan väl alltid testa den först och fungerar den dåligt så får jag läna tillbaka den :)
bränski: ingen plåtslagare, men satt en hel del plåt i mina dagar å det där hade jag absolut inte varit nöjd med iaf
Snorkeljohn: Jag har varit i precis samma situation och löste det hela med en tunn list under fotplåten. Det känns bra med 25 + 25mm istället för 12,5 + 23mm strö/bärläkt. Dock behövde jag höja plåtningen på skorstenen. Nu ser det helt perfekt ut.
Snorkeljohn: Jag är snart i samma situation eftersom snörasskydd och nockräcke skall monteras. Nu kommer vi att ha betongpannor men tidigare hade Vittinge T11. Med tanke på hur otätt ett falsat lertegel är så känner jag mig inte så orolig. Jag kan återkomma med en rapport när grejerna är på plats.
Fixelix: Det borde väl räcka med att lägga bärläkt av 45x45 direkt på takstolarna?! (Eller som jag såg i en annan tråd här där någon föreslog 22x95 som läkt eftersom det är lite mer yta att kliva på den dag man måste det, om det sedan räcker i tjocklek är en annan fråga.) Att lägga råspont känns som bortkastat arbete (och pengar) tycker jag. Den dag det rostar hål på den plåten
Perfaus: Ja vi har gaspanna (det svarta röret), men den används ju inte under hela året. Det har ju tokregnat på sistone också.
Snailman: en del skriver att man ska montera första och sista kroken och sedan dra ett snöre mellan dem på nedersta stället, sen monterar man resterande krokar så att de nuddar snöret... Har inte använt mig av denna metod, pallade under takstolarna i ett tidigare skede istället...
Noseone: Jag tror att man kan skicka exemplar till Naturhistoriska museet för artbestämning om du inte kan fota dem. Lite svårt att avgöra vad det är annars.
Globetrot: Hej, Någon som vet på ett ungefär vad man bör räkna med att det kostar att bygga en helt ny stor takkupa / frontespis på ett 70-tals 1 1/2 plans hus med sadeltak, brant taklutning. Inkl installation, 2 förnster, totalbredd ca 3m bred..... :blushing: /Byggis1976
HasseTT: Eller kanske en täcklist av likadan plåt om det går på ett snyggt sätt.
Alpha: Nu läste jag att man helst ska ha nämnt en slutbesiktning till det företaget innan jobbet börjades annars rekommenderades en särskild besiktning där man få gå en annan väg om brister finns...jaja få se hur det blir, helst kommer jag ju överens med företaget själv men då gäller det att vara lite påläst.
Mats Lj: Kollade på Ivarssons hemsida dom lämnar 15 års garanti på Fibercementtak.MLj
Snorkeljohn: Det var en plåtslagare hemma hos mig idag eftersom vi håller på att lägga om taket. Han pratade då om att göra en skottränna som avslutning på ränndalarna. En skottränna innebär att vattnet rinner i en ränna under takpannorna sista biten till hängrännan. Finns det någon här på forumet som har denna lösning på sitt hus? Vad finns det för fördelar och nackdelar?
Båttomten: Söker utan någon lycka efter en vindsstege med karmmått 80 x 50. Luckan sitter 230 cm upp från golvet. Vet någon var jag kan finna en lämplig trappa till min vind? /Mattias
Mäster: En huv är väl aldrig ivägen. Gärna då en med nät på en gång, så slipper du tänka på kajor.
b8q: Jag är tveksam, mitt hus från -43 har en bredd på 6,9 m och där finns en bärande hjärtvägg. Men en planritning skulle kunna hjälpa dig med svaret, finns det en tydlig hjärtvägg eller inte?
Lasse_Larsson: Är det någon som har erfarenhet av http://www.avmontage.se/ och deras klickplåt? Verkar vara ungefär samma sak som falsat.se eller Plannja Modern?
Joukko: Vinden ser bra ut. Jag ska inte inreda vinden eftersom den är alldeles för liten. Jag har luftspalter från takfot och upp. Jag tror det är lite öppet vid skorstenen, så luften kanske smiter ut den vägen. Då kanske man skulle skita i att montera sådana. :) Om det skulle hända något så får man väl skruva ner nock och första pannraden för att sätta dit sådana.
jeag: Isover Vempro R+ Underlagsduk är UV-beständig enligt Isover. http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Vempro%20underlagsduk%20produktblad.pdf
Joukko: Hur gör man med ventilationen från vindsutrymmet? Räcker det att sätta ventiler så nära nock på en sida eller måste man ha några på en sida och några på andra sidan?
Avemo: Jag har inte sett några mätningar utan endast resonemang kring detta med skorstenens uppvärmning av vinden. Personligen tror jag att det är mycket mer värme som läcker upp på vinden genom den tunna isoleringen av kutterspån än vad som kommer från skorstenen. Alltså att man sänker temperaturen på vinden mer genom att tilläggsisolera än genom att sluta elda. Det kan givetvis skilja
erinyq: OK; man behöver en ångbroms för att förhindra konvektion (dvs att varm och fuktig luft strömmar upp på vinden). Genom att broma luftflödet minskar flödet av fuktig luft till vinden (= mindre fukt som kan kondensera). Nästa fråga är vilken slags ångspärr/ångbroms som skall användas. Min byggare hävdar att man inte skall använda plstfolie som ångbroms vid isolering med lösull av
gaia: [citat] det har jag missat - det finns ju mögelstoppers på detta vind. Det svarta sprider sej därifrån men ser inte så farligt efter 18 år av intensiv ventilation. Det kanske är värre längre ner mot takfoten? TS har en bra möjlighet att själv kontrollera vilka delar av vinden ser bäst ut och hur takfotsspalten ser ut. Är det bäst där spalten är fullt öppen och det blåser friskt
Noseone: Var i Stockholm är det? Det är ju ingen hokuspokus å lägga om tak så du bör ju kolla upp firman noga bara. Ekonomi å försäkringar osv. Det finns olika sorters papp, pannor, rännor, vindskivor osv men det ju ingen som eg påverkar. Avtal finns på konsumentverkets hemsida, dock ej specifikt för takomläggning.