3 485 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bakfall pga. is i hängränna
Hej
Jag har platt tak på en del av huset.
När snön på taket smälter så rinner det ner i hängrännan och fryser på där, detta upprepas flera ggr under vintern och till slut så är det så mycket is i rännan att smältvattnet rinner tillbaka upp mot nocken.
Det är idag inget eller minimalt fall på hängrännan.
Hur ska jag enklast åtgärda detta?
Räcker det att sätta om rännan med fall eller ska jag flytta ner/ut rännan från taket också?
Eller finns det något annat sätt.
Tacksam för svar så jag kan fixa detta under helgen.
Jag har platt tak på en del av huset.
När snön på taket smälter så rinner det ner i hängrännan och fryser på där, detta upprepas flera ggr under vintern och till slut så är det så mycket is i rännan att smältvattnet rinner tillbaka upp mot nocken.
Det är idag inget eller minimalt fall på hängrännan.
Hur ska jag enklast åtgärda detta?
Räcker det att sätta om rännan med fall eller ska jag flytta ner/ut rännan från taket också?
Eller finns det något annat sätt.
Tacksam för svar så jag kan fixa detta under helgen.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Brukar nog oftast tyvärr inte bero på fallet i rännan utan att värme går igenom isolering i taket å smälter snö, som sedan fryser när vattnet rinner utanför isolerade delen av taket. Så räkna inte helt på att det blir bättre med nya rännor tyvärr....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden