Hej
Jag har platt tak på en del av huset.
När snön på taket smälter så rinner det ner i hängrännan och fryser på där, detta upprepas flera ggr under vintern och till slut så är det så mycket is i rännan att smältvattnet rinner tillbaka upp mot nocken.
Det är idag inget eller minimalt fall på hängrännan.
Hur ska jag enklast åtgärda detta?

Räcker det att sätta om rännan med fall eller ska jag flytta ner/ut rännan från taket också?
Eller finns det något annat sätt.

Tacksam för svar så jag kan fixa detta under helgen.

Elslinga i ränna och rör är ett alternativ. Men aldrig roligt med något som drar el dygnet runt kanske....

Fast det går ju att ha elslingan på timer. En elslinga kostar några 5-600. Skall man göra om något på taket så blir det nog bra mycket dyrare. Fast går det å luta om hängrännan så är ju det det bästa.

Ska ändå byta rännorna och vill göra det rätt då.

Då hade jag börjat med att öka fallet för att, om det inte hjälper, monterat värmeslinga på temp givare och timer eventuellt timer och strömbrytare...

Brukar nog oftast tyvärr inte bero på fallet i rännan utan att värme går igenom isolering i taket å smälter snö, som sedan fryser när vattnet rinner utanför isolerade delen av taket. Så räkna inte helt på att det blir bättre med nya rännor tyvärr....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.