Medlem
· Västragötalands län
· 22 inlägg
Alltså 16dagars kontinuerligt arbete??? 24h/7
Om 8timmars pass per dag... 50dagar.
Hur lång tid tog det från påbörjat till slut?
Om 8timmars pass per dag... 50dagar.
Hur lång tid tog det från påbörjat till slut?
Visst låter det mycket!NightBuilder skrev:
De satte upp ställningarna innan midsommar, men sen var de inte där på säkert en månad och sen så plockade de ner ställningarna i september tror jag. Under denna tid som ställningarna varit upp har ju även vi varit en del i stugan, även mina föräldrar har varit där. Vi har inte stött på några hantverkare när vi varit där. Har krävt att få se tidrapporterna och ska kontrollera dem mot de veckor vi varit däruppe.
Många goda råd i denna tråden. Jag kan bara instämma med tidigare talare och möjligen lägga till att om du anser att det finns ett värde i det arbete som är utfört, så kan du betala den summa som motsvarar det värdet. Men självklart ska det vara så att kostnaden för att åtgärda eventuell fel och skador som de orsakat, täcks av resterande belopp inom hela ursprungliga offerten, dvs 95000.
Det finns ett par bra saker med en sådan betalning. Dels är det ju så att du ändå ska betala för det jobb som utförts korrekt, och du visar då även lite god vilja. Den andra grejen är att får snickaren någon form av betalning, så kanske han nöjer sig med det och det blir ingen tvist av det.
Sen kan du ju fundera på om du vill att han ska åtgärda resterande fel. Du måste iofs tillåta honom att göra det, utan att det kostar dig något extra så klart. Men, om han inte vill eller vägrar, så kan du låta någon annan göra jobbet, och dra kostnaden för det på det du skulle ha betalat till den första snickaren. Kolla upp med skattemyndigheten också del så de är registrerade för ROT och så att de inte redan har skickat in pappren, då kan det bli bökigt för dig sen.
Det finns ett par bra saker med en sådan betalning. Dels är det ju så att du ändå ska betala för det jobb som utförts korrekt, och du visar då även lite god vilja. Den andra grejen är att får snickaren någon form av betalning, så kanske han nöjer sig med det och det blir ingen tvist av det.
Sen kan du ju fundera på om du vill att han ska åtgärda resterande fel. Du måste iofs tillåta honom att göra det, utan att det kostar dig något extra så klart. Men, om han inte vill eller vägrar, så kan du låta någon annan göra jobbet, och dra kostnaden för det på det du skulle ha betalat till den första snickaren. Kolla upp med skattemyndigheten också del så de är registrerade för ROT och så att de inte redan har skickat in pappren, då kan det bli bökigt för dig sen.
Jag har för mig att för några år sedan ändrades lagen så att bevisbördan/avtalsskrivnngen åligger hantverkaren. Vilket inbebär om det blir tvist så är det han som skall visa upp påskrivna avtal/offerter.
Klicka här för att svara