L
Hej!

Har nyligen flyttat in i en kåk byggd -25 med balkong och farstukvist i trä. Golvet på balkongen är belagd med falsad plåt.

När det blåste ganska rejält samtidigt som det regnade en hel del, började det droppa från taket i hallen som ligger delvis under balkongen (loggian).

Innertaket är av panel sedan plast direkt mot den gamla, förmodligen ursprungliga, panelen av målad pärlspont.

Den gamla panelen som låg utanför plasten har blivit lite svart (mögel?) som kan torkas av med trasa. Det är bara i området under balkongen som det är svart, längre in i hallen är pärlsponten vit o fin. I övrigt är trät friskt, men färgen har släppt lite där det mesta vattnet trängt igenom. Verkar som att det dock läckt mer än denna gång, men kanske inte har runnit igenom förrut?

Antar det är spån i bjälklaget? I så fall har väl det sugit upp en hel del vatten?

Hur ska man gå vidare? Funderar på att borra upp ett hål med hålborr i pärlsponten och se hur träet ser ut på andra sidan.

På balkongen hittar jag ingenstans som vatten kan ha trängt igenon fölrrutom vid ett ställe vid tröskeln till balkongdörren där det finns en liiiten springa mellan plåt och tröskeln och träet set inte helt friskt ut i dörrtröskeln. Men kan det tränga in så pass mkt vatten i en liten springa att det börjar droppa inne?

Hur ska man gå vidare med detta. Kan försäkringen täcka sånt här eller dolda fel?

Antar man får riva bort plåt o allt i vår/sommar och undersöka hur det ser ut under? eller räcker det att borra in i bjälklaget inifrån och kolla och sen se till att täta?

Mvh,
Jonas

• PC313028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PC313039.jpg
    Skapa konto
  • PC313040.jpg
    Skapa konto
Stickan56
Jag skulle riva innifrån för att se vart vattnet kommer ifrån. Vatten som kommer utifrån ersätts väl inte från försäkringen, eller? Jag tror inte du kan hävda detta som ett dolt fel om man ser vattenfläckarna på panelen.

MVH Stickan

L
Tack för inlägget!

Jo funderar på att riva inifrån, men då kommer ju all spånisolering att komma ner antar jag. Vad ska man ersätta det med ifall man hittar läckan och inte behöver lyfta plåten på balkongen?

Tycker det känns fel med plasten mellan panelerna? Vad säger ni om det? Ska det vara plast där?

L
Tror ni att det är lättare att såga upp golvet framför balkongdörren och kontrollera skadan än att riva innertaket? Då slipper man att allt sågspån faller ner. Borde väl gå att lappa ihop golvet igen, vi hade ändå tänkt att slipa om det.

Jättevanligt ställe som det läcker in på. Oftast gammal bandtäckning i kombination med för dåligt fall.
Riv utifrån när väder medges.

Du kan inte ta några bilder på utsidan? Har svårt att få en bild hur din balkong ser ut. Om jag hade varit du så skulle jag nog göra som du säger att borra ett lite större hål först bara för att se om det kommer något spån. Om det inte gör det så kan man riva mer underifrån. Det bästa är ändå att göra det riktigt utifrån så att tätningarna blir bra för det verkar som att du får in vatten någonstans när det regnar mycket.
Är det något bleck som kan saknas eller kan det vara så att vattnet rinner bakåt under plåten för att lutningen är dålig, svårt att säga utan bilder.
Plasten är nog där för att man skulle ha en ångspärr mot den kalla balkongen.
Om du har spån så ersätter du det sedan med vanliga isoleringsskivor.
Verkar som du har ett problem vid dörrtröskeln. Känns som det är ett problem som du har haft en längre tid men först nu har vattnet börja leta sig ner i huset.
Försäkringarna ersätter inte vatten som kommer via regn. Om det hade varit ett vattenrör som gått sönder så hade dom ersatt.

L
Ska försöka ta några bilder utifrån ikväll.

Jag misstänker att de är vid dörrtröskeln som det läcker då den börjar bli dålig och när det rann in vatten så var det fuktigt tom på insidan av dörrtröskeln. Det jag inte kan förstå är att det kan komma in så mkt vatten att det rinner i innertaket ... Känns som det borde va ett rejält hål då ...

Om det är det som är problemet så tror jag dock inte skadorna är jätteomfattande då den ligger under tak och det måste blåsa en hel del samtidigt som det regnar för att det ska komma vatten ända dit. Så jag misstänker att det räcker med färg och nån tätningsmassa för att få det tätt. Samtidigt vill man ju försäkra sig om att det inte är omfattande skador, vilket jag iofs inte tror ...

Problemet tror jag är att plåten är uppvikt mot balkongdörrtröskeln (som är ca 10 cm hög). Vad jag hört ska plåten vara infälld i en skåra i tröskeln eller dylikt, nu verkar den bara vara tätad/övermålat med något och den verkar börja ge med sig, ser inte så bra ut iaf... tror inte på att själva plåtbeläggningen/skarvarna läcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.