Hej!
Skulle börja sätta upp luftspalt igår och fick stora problem med masonitskivorna. Det blev riktigt fult, skivorna blev knövliga och det är inte alls tätt i överlappningen.

Hur är lättaste sättet att sätta upp masonitskivor. Jag var själv och hade en kärring som hjälp, men man kanske måste vara två för att det ska bli bra?

/daniel

blygarn skrev:
Hej!
Jag var själv och hade en kärring som hjälp, men man kanske måste vara två för att det ska bli bra?
Men då var ni väl två, eller?

Men för att återgå till frågan: Jag har själv (ensam) satt masonit för att bygga luftspalt. Jag hade inga problem, men jag förvarade skivorna liggande plant på golvet i utrymmet där jag jobbade i några dagar innan jag satte upp dem. Sen måste man se till att de inte är för stora för utrymmet där de skall sitta. Annars bubblar de sig garanterat. Så vid behov måste de sågas till. Då jag jobbade själv började jag med att sätta ett par, tre skruvar i en horisontell linje innan jag sedan strök ut skivan med handen innan jag satte skruvar i hörnen.

Kärring = teleskopstötta :S
OK, ja skivorna hade bara legat en dag där uppe på vinden och de var ganska bubbliga fortfarande.
Tyckte att jag såga till dem rätt bra, men det var lite tight. Antar att det måste göras om om det är för mycket bubblor.

Jag kör med en klammerpistol, det går ju bra, men är lite klent. Lostnar om man släpper utan stöd... fick jag erfara.

blygarn skrev:
Kärring = teleskopstötta
Ah, hade inte hört den benämningen på teleskopstötta innan.

Mina skivor var rätt så jämna från början. Det är nog svårt att få till det om de är bubbliga från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.