I en av vinterns snöoväder fick jag in snö på vinden.
Snön hade blåst in under framkanten på ventilationshuvarna.
Jag tog bort all snö jag kunde se och kom åt att gräva fram i mellanrummet mellan betongpannorna och underlagstaket.
Nu när mildvädret slagit till är det uppenbart att jag inte fått bort all snö.
Resultatet har blivit att det på vissa ställen syns fuktfläckar genom underlagstaket, som är av typen 'board'.
En del smältvatten har också runnit längs ovansidan av underlagstaket, för att sedan rinna ned på isoleringen genom hålet i underlagstaket för ventilationsrör.
Mina frågor kommer gälla: Vad måste jag göra Nu, respektive vad kan man göra för att förbättra konstruktionen för att undvika att det händer igen.
- Jag har således fått in snö mellan betongpannorna och underlagstaket som smält och gjort att det på vissa ställen syns fuktfläckar.
Vad måste jag göra åt detta? Är det avfuktare som gäller för att torka upp?
- Dessvärre fick jag ned ett par droppar in genom husets tak också. Som tur var kände jag första droppen och var snabbt upp på vinden och la hink under läckan.
Vad gör man nu? Är det bara att riva upp all takisolering och lägga nytt?
- Vad finns det för material för att förbättra/täta otätheten som uppstår i underlagstaket för att ventialtionsrör ska kunna passera?
Finns speciella tätningskragar eller liknande? Tips på bra illustrationer hur man kan få det tätt?
- De ventilationshuvarna jag har (från tidigt 70-tal) har ingen direkt bra tätning i nedkant av plåten.
Man kan lätt sticka in handen under låten och ned är inte långt in till röret och därmed hålet in på vinden. M.a.o blåser det lätt in snö.
Finns det bättre konstruktioner? Finns det något man kan komplettera med?