Y
magasintaket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte våga mig på att plåta ett tak på näst största byggnaden.
Imitera så som en firma gjorde med största. Där ligger plåten rakt på det där fiskfjälls undertaket.
Jag vet dock inte hur dom gicktill väga ovanpå.

1. Bort med teglet.

2. Säkra takbalkar mot väggpelarna med spikband. så inte taket flyger iväg eller vad min far sa de banden var till för..

3. Rikta nocken.

4. ???????
A) Ska man försöka klura ut var den läkten (på bild) går och försöka pricka plåtskruvarna på dessa.
B) Eller ska man sätta ny läkt ovanpå innertaket. Så ser det inte ut på stora byggnaden.

5. Göra tjusiga vindskivor.
6. Hängrännor.

=================

Vad är bäst, arbeta med en lång plåt, eller två korta?

Redigerat:
jag och brorsan bytte ut vårat gamla tegeltak mot plåt förra året på vårt magasin, samma tak som du har där, vi rev bort all rutten läkt och spikade fast 45x45 på spåntaket (tror vi använde 140mm långa spik) som vi sen skruvade plåten i, körde med två längder från byggmax, tror vi lade ena sidan på ca 70kvm på en dag, då var det trångt och högt, vi drog upp ett par plåtar i taget med rep... har man plats och tillgång till nån maskin att lyfta med är det nog bättre med långa plåtar

Arbetsshemat låter bra men du ska absolut lägga ny läkt uppepå som du skruvar ner i takstolarna . tex 70x28 cc60

Det är mycket lättare att göra en snygg läggning med hela plåtar ,beställ exakta längder de kostar inget extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.