Hej
Våra hängrännor börjar bli alltför sneda och läcker i skarvarna.
Förre ägaren bytte tak men inte avvattningen.
Rännorna är gjorda av koppar.
Grundproblemet är att det är för få krokar med resultat att snön knäcker räntan.Jag bifogar en bild på hur det ser ut.
Jag funderar på om det går att
1.Ta ner rännan
2.Rikta rännan
3.Rikta bef krokar
4.Montera extra justerbara svarta krokar i takfotsbrädan mellan varje kopparkrok.
5.Montera rännan och täta skarvarna med Aqua Seal.
Sent from my ST17i using Byggahus.se mobile app
Våra hängrännor börjar bli alltför sneda och läcker i skarvarna.
Förre ägaren bytte tak men inte avvattningen.
Rännorna är gjorda av koppar.
Grundproblemet är att det är för få krokar med resultat att snön knäcker räntan.Jag bifogar en bild på hur det ser ut.
Jag funderar på om det går att
1.Ta ner rännan
2.Rikta rännan
3.Rikta bef krokar
4.Montera extra justerbara svarta krokar i takfotsbrädan mellan varje kopparkrok.
5.Montera rännan och täta skarvarna med Aqua Seal.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Du kan nog plocka ner och rikta om krok inte är sönder tryckta allt för mycket och sätta dit extra krok men det ska vara koppar krok då får plåt kork kommer käka upp kopparn. Sen ska egentligen alla skarvar lödas men fog masa bruka funka men inte rätt.
Jag skulle plocka ner rännan och bytta alla krok sen sätta tillbaka rännan väldigt svårt att få i mer krok mellan och är kroken knäckta raka kan det vara nästintill omöjligt att få dom i rätt form.
Jag skulle plocka ner rännan och bytta alla krok sen sätta tillbaka rännan väldigt svårt att få i mer krok mellan och är kroken knäckta raka kan det vara nästintill omöjligt att få dom i rätt form.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ju det kan man göra men tänk på att ställbara kroken till takfotsbrädan är inte lika starka som vanliga krok och kan var värt att tänka på eftersom förstörda krok är orsakar till bytet.
Redigerat:
Absolut.Men dom befintliga krokarna är sen 1967,gjorda i koppar och sitter med 120cm mellanrum.Fråga är om takfotskrokarna håller om jag sätter dom med 60cm mellanrum
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Idag ska alla krok sitta 60 cm cc det var 80 cm cc många år innan dom ändra 120 cm har det aldrig varit ville nog spara på krok. Jag tro att takfotskrokarna håller bara bra att vara medveten om att dom är svagare.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
120 är vanligt sen om du byter glöm inte att panta kopparen men det vet du säkert redan.
Klicka här för att svara