Hej

Vi har ägt vår villa strax över ett halvår nu och är därför nybörjare. Idag såg jag att en takpanna direkt under vårt takfönster hade glidit ner någon meter och när jag går upp till badrummet på övervåningen och kikar ner i hålet så ser jag att det är blött och att det inte finns någon takpapp. Jag vet inte hur länge den har varit borta men jag gissar att det bara är några dagar och att det har skett under snösmältningen...

Nu när jag försöker sätta tillbaka takpannan så får jag den inte i rätt läge så att den ligger kvar. Den glider ner hela tiden. Det ligger någon form av gummimatta eller liknande från fönstret (fuktspärr?) som gör att tegelpannan inte lägger sig rätt på bärläkten. Några tips på hur jag gör för att få tegelpannan på rätt plats?

För tillfället fram till sommaren då det är roligare, ehm enklare kanske, att göra något.

Ta två lämpliga plåtbitar, kanske spik, böj dom till krokar. Som ett S liknande. Du hakar fast i underkant och överkant på pannan nedanför.

Då har du löst det akut, till sommaren.

Det låter jättebra. Så får jag göra.

Hur gör jag till sommaren för att lösa mitt problem mer permanent?

Nu är jag klar. Jag hittade en plåtbit som jag böjde till som ett S. Vi får se hur bra den sitter annars blir det att köpa en krok som du länkar till. Tack för hjälpen!

janwide
Tror att gummimattan ska vara över pannan.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.