Tak & Vind
Goteborg: Denna typen av själv-lövisar använder vi oftast på industri, lokaler, flerfamiljshus osv. Just för att det ska slippa rensas. Dock är den rätt ful :) Den andra typen av lövis du tänker på är i plast och ser ut som en skål. Den stänker nästan inget vatten (förutsatt att den är rensad) och är mycket snyggare. Monteras på bostadshus och mindre fastigheter. Då monteras också ett
menhir: Tack för tipset! Ska kolla i bygghandeln om de har epdm-duk. Googlade lite på det och det verkar ju vara ett även i kyla mjukt material.
baljbalj: Hur gör man med luftspalten på lockläktspanel? den blir kanske 5-10mm bred (mellan bottenbrädorna) ska man skydda den också så inte t.ex. getingar eller humlor kommer in och kan bygga bo bakom panelen? Blir typ ett lååångt metallnät eller perforerad u-plåt (bred som bottenbrädan klämd mellan baksida av bottenbrädan och lockstöt) i ovankant och nederkant? Fast efter ett par minuters
ivarssonivar: Är det tegel tak och du har fotplåt på resten så måste inte du ha det på förlängningen man måste inte ha det över överhuvudtaget på tegel tak. Asfaltsklister fungerar bra eller bra dra ner pannorna över så händer inget och en del pappen har ju klister på sej.
vojma: Slangvattenpass är ett bra hjälpmedel om man inte har tillgång till laser. Finns ett Hultafors på CO, kostar 250-300:-, kan finnas billigare kopior.
ivarssonivar: Plasten är värdelös isen på vintrarna brukar förstöra den. Det är ju anledningen till att du inte hitta plast ränna är sån dålig kvalitet att så många säljer det inte.
norrbottenstorpet: Hur högt ska hålet vara i bjälklaget? Det måste väl vara lika högt som bjälklaget är tjockt eller? Jag gissar att du egentligen frågar efter höjden mellan ett visst plansteg och innertaket/hålet i bjälklaget. Det som styr är ju att man inte ska slå huvudet när man passerar och det är troligen värst nedför. Ett fullständigt amatörmässigt resonemang följer: En dörröppning
Joens: Kan tillägga att takstolarna var uppruttna och avakapade sedan innan. Troligen därför de gjorde detta...? Som det blir är iaf att takstolarna stabiliseras upp och förlängs så att utsprånget blir som det ska och på med vanliga hängrännor samt betongpannor. Råspånten las på förlängningen av takstolarna och allt verkar hur bra som helst. [bild] ]
Peter_K: Ska höra med plåtslagarn om man får köpa lite blyplåt. Wakaflex verkar bara finnas på 5m rullar för 1000kr
Skapamera: Hej, Jag håller på att inreda en fd. garderob till ett småbarnsrum i ett litet miljonprojekts radhus. Hela lägenheten är försedd med galontak och i det blivande barnrummet har jag nu skurit bort hela galonen och möttes då av en skylt där det står: "Anvisning från Sollentuna Byggnadsnämnd den 29/1 1969. Undertak av plastfolie utgör diffusionsspärr. Om plastfolie skall bytas mot annat
MathiasS: Om det hade varit varm inomhusluft som sipprat ut i skarvarna skulle det vara blånat på båda sidor om springan mellan brädorna och det är det inte. Tycker du har agerat enligt regelboken och mer därtill. Låt utrymmet vara lätt inspekterbart en säsong och se vad som händer. fanns det grogrund för fukt på kattvinden skulle du åtminstone se lite prickar etc på övriga ytor. Är det
thomasx: Vill man göra själv så har jag hittat en leverantör i UK som verkar bra, xpandi-foam. Jag har varit i kontakt med dem några gånger och fått bra svar osv, men har inte fått tummen ur och beställa därifrån även om jag länge sagt att jag ska göra det, och innan vintern ska det i alla fall bli av. Det som är gjort nu i vårat hus är gjort av en entreprenör med "rejäla doningar".
Locke: Den delen som är avsedd att vara kall ("nya delen") skall vara kall och torr - det innebär obruten fuktspärr kring hela volymen och ordentligt med isolering. Den delen som är avsedd att vara varm ("gamla delen") skall vara varm och kan tåla fukt i viss omfattning. Det innebär den isolering som huset är konstruerat för - troligen avsevärt mindre än dagens byggnorm föreskriver. Först
amandalar: Hej Gilbert, tusen tack! Kände inte alls till dem men det ser intressant ut :-)!
gullegrizen: Då var det klart, rännan är hemma utan missöden! Hur gjorde jag då? Jo, tog en regel 45x120 och spände fast på flatsidan på takräckena, detta var fullt tillräckligt. Provade att lägga rännan direkt på räckena för att se hur det fungerade, men det kändes inte helt riskfritt.
Tapet: Hej! I vår bostadsrättförening har jag hört att det möjlighet att köpa loss råvind för dem som bor längst upp i bostaden. Jag skulle vara intresserad av att köpa loss ett antal kvadratmeter för att kunna bygga två sovrum samt en mindre takterrass. Min fråga är vad skulle en sådan renovering kosta för två sovrum samt en takterass. Vinden är en kallvind och i dagsläget är det
MattisH: Jag frågade på bauhaus samma fråga och fick samma svar. Kvistlack ovanpå. Dock gjorde jag inte som dom sa och fick ett skitfint tak (helt ny panel). Följer man deras råd måste dom väl kunna stå till svars för det också?
Mikael_L: Jag är inte speciellt kunnig över takpappsarbeten, men jag kan försöka ge råd efter bästa huvud, och hoppas att någon rättar till det jag ev säger fel. Först och främst ska du ladda ner papptillverkarens anvisningar, det är egentligen den du ska följa (slaviskt) ... Men ibland fuskar man på lite med egna lösningar, t.ex. skippa fotplåt på enklare byggnader. Jag satt ingen
phl: Problematiken är för mig bekant. Om du tänker peta i någon form av gegga hade jag satsat på en MS-polymerbaserad. Finns inte så många rena takmassor som är MS-baserade men exempelvis Casco Marin & Teknik är ett fint klegg.
b8q: Japp, en tur till Lindab i Årsta var framgångsrik! (Fredells hade för övrigt inte heller 150 mm, om någon annan undrar). Tack igen storstark!
storstark: 2mm? falsolja? Man brukar ha 8-10mm falsmån, alltså 8-10mm större storfals än lillfals. Att använda falstätning på ett vindskivebleck är fullkomligt onödigt. Men till frågan, lättast är väl att titta på det bleck du försöker efterlikna.
Mikael_L: Jodå, det finns lösningar för allt. Och mitt golvspån är tillåtet att skarva utanför regel.(*) Men det hade inte heller varit speciellt dåligt att kortat huset 5cm heller. :) (*)Lite kryptiskt anges det i anvisningarna att det inte behöver vara stöd under skarvar "bortsett från ställen där det kan uppstå särskilt stora belastningar." Hur man nu ska tolka det? :) Får man ställa en
Fixhjälp: Tack allt är nu fixat och jag gick försiktigt utan varken kraschljud eller sprickor.Tack ska ni ha! :D
vojma: Åk förbi ett plåtslageri och förklara ditt dilemma. En bull-längd brukar räcka som betalning för såna där 30-sekundersjobb.
HenrikHuslöse: Det gick faktiskt nästan enligt plan, något som aldrig brukar inträffa i mina projekt. Det som blev ett extra moment var all spik som satt kvar från spånen. Kvalitetsspik, de gick fortfarande att dra ut efter 100+ år. Taket är tätt och alla trasiga tegelpannor är bytta. Berliner hade dock rätt: När solen ligger på kan man se att ljuset letar sig in mellan pannorna på några ställen.