S
snowjim: Okay, så det är underlagspappen som är den svaga länken. Om vi vill förbättra den då? Vad kan man göra? Hört något om duk? Tittade som hastigast och hittade en typ av duk som andas vilket låter som en bra lösning med tanke på att mögel är inte helt ovanligt på vinden när det gäller lite äldre hus? Dessa hittade jag :
4 svar · 6,2k läst
S
Stefan1972: ska man bygga sådär så kan man inte gissa utan man bör räkna på det. Det är inga problem att gissa sig till om det håller eller inte men det är nog inget kul om det börjar bågna nånstans efter ett tag.
1 svar · 8,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ingen ovanlig syn. Hänger samman med valet av höjd på takfotsbrädan respektive vindskivebrädorna. Det förekommer även att man lägger till en kilbit för att täcka det beskriver.
1 svar · 2,8k läst
·
T
Testarn: [citat] Jag missade det du skrev om att behålla det gamla innertaket(ytskiktet) intakt, jag utgick bara från att du ville behålla nivån på innertaket. Då blir det nog till att ta bort råsponten och börja med att sätta ångbroms mot innertaket och sedan börja bygga uppåt. Jag vidhåller dock att du kan ställa de nya reglarna på de gamla takstolarna för att "vinna" tjocklek med samma
14 svar · 6,6k läst
N
norrbottenstorpet: Jag skulle uppskatta att det trots allt ändå är väsentligt enklare och därmed lite billigare att göra allt i samband med takbytet. Att riva bort är dessutom jobb som man som lekman med fördel kan ta på sig själv (om man vill pressa kostnader). Kostnad, ja hur långt är ett snöre? Mellan tummen och pekfingret kanske 100 - 200 kkr inkl material. Jag är ingen byggare, men har precis
1 svar · 22,2k läst
L
Lainez: Vi funderar slutligen på att bygga upp från takstolarna så vi kommer över isoleringen, vad bör man tänka på?
9 svar · 10,8k läst
·
M
Anonymiserad 141313: Jag vill inte heller upp på mitt tak. Men det är mest för att jag har ett gammalt sticketak med eternitplattor på som jag vill bevara. Dock ska jag ju också bygga ovanvåning och isolera. Så "projekt - mögelstoppers i sticketak inifrån har tagit upp en del tid i funderande på lösningar. Och jag har kanske kommit på det! Jag tänker mig att.. 1. ..inifrån försiktigt ta upp ett hål i
7 svar · 5,2k läst
P
perjohn: Tack för tipsen thomasx! Intressant med genomtrampningssäker underlagsduk, men det tror jag inte jag vågar ge mig på... Efter att ha konsulterat en byggingenjör med erfarenhet av gamla lador så har jag nu bestämt mig för att plocka bort den befintliga bärläkten, höja upp med stående 45x70 (eller 45x95) längs med högbenen och sedan spika råsponten direkt på denna. Masoniten och
4 svar · 6,2k läst
·
A
Axel75: Ingen takkupa men takfönster vid takstolen jämte. Men där är inga reglar alls.
7 svar · 6,2k läst
·
T
TheGame: Är det råspånt? Ser ut som kåda, är kanske väldigt varmt där k mellan vissa perioder så det trycks ut.
1 svar · 3,6k läst
·
T
TVRS: Nu har jag fått offerten och den ser ut som följer: 139150:- Varav materialkostnad 45150kr Samt arbetskostnad 94000kr Minus rot 30% Summa 110950kr inkl moms Då gäller det: Rivning av plåt, papp, råspont, vindskivor, hängrännor, ja allt ner på takstolarna helt enkelt. Påbyggnad av takstolar med 45*95, montering av diffspärr där det saknas, tilläggsisolering 95mm. Ny råspont, papp,
6 svar · 11,7k läst
K
KarroZoo: Gammal tråd, men ändå. Lagt denna på ett korsvirkeshus och det blev utmärkt. 109 kr/m2 på Bygg och Design i Åhus. Valde nockpanna Silkeborg till, gammal profil på den. Visst att det kanske blivit mer traditionellt m enkupigt men det är dyrt nog att lägga om 300 m2 tak så det fick bli denna och jag är jättenöjd. Dessutom ca 1 milj stormhakar satta för jag vill om möjligt slippa
6 svar · 3,8k läst
·
O
orparn: Än så länge har det inte blivit av men förhoppningsvis i år. Håller på och försöker få till bra konstruktionsritningar. Har uppenbarligen missat att svara på ditt senaste inlägg :o Kåken är inte så stor idag, bara ca 50kvm i byggnadsyta 1 1/2 plan + ca 20kvm "tillbygge" i form av veranda och badrum med tvättstuga. Tanken är att förlänga huset med ca 35kvm byggnadsyta, bland
6 svar · 2,6k läst
O
oceanis: Visst skulle det kunna vara mögel. Men jag säger det igen, tvätta bort det med lite klorin och spreja sen på lite Prickfri som du antagligen lättare hittar än Boracol. Sen är det ju bara att hålla koll och se om det kommer tillbaka. Det är ju omöjligt att analysera något via en dator på ett forum så om du skall vara 100% får du ta ett prov av det och lämna till ett lab. Men enklare
10 svar · 2,7k läst
F
frippes: Har ett en och ett halvplans hus byggt 1971 där vi börjar att fundera på takbyte.Vi har betongpannor på taket som i de flesta fall är i ok skick. Men har hittat ett par pannor som börjat spricka, varför vet jag inte riktigt. Men det läcker in på underlaget under pannorna när det regnar. Byter så klart ut pannor som spruckit men det signalerar kanske att tiden sprungit ifrån taket
0 svar · 2,5k läst
J
jocke_mejsel: Lägger man papp direkt på en PVC-duk utan en migreringsspärr mellan skikten sker en mjukgörarvandring och pappen riskerar att lösas upp. Är det däremot ett tätskikt av EPDM-gummi är det ingen fara.
6 svar · 4,5k läst
S
swirve: Finns inte en suck att få fasaden tät, varken mot möss och än mindre flugor... Det får bli vid fasadbyte, men mtp skicket lär det dröja minst 130 år till.
19 svar · 9,8k läst
·
S
sblixten: Bra att du hittade orsaken. Det betyder att du har övertryck i rummet där fönstren sitter. Kanske läge ett se över ventilationen(fårnluften).
7 svar · 10,2k läst
·
S
Saalsa: [citat] Bandtäckning vore ju inte så dumt. Tack för svar!
4 svar · 2,1k läst
OXYD
OXYD: Behöver lite byggguru hjälp. :) Jag skall beställa ett modulgarage och i det paketet ingår ett diffusionstätt underlagstak från t-embalage, frihängande utan råspont. Min fundering är om jag skall byta det till ett som är diffusionsöppet istället. Bakgrundsfakta: *Tvådelad garage där halva är carport och andra halvan är garage. *Garaget kommer inte vara uppvärmt mer än sporadiskt
0 svar · 2,4k läst
·
J
JohanOlsson: Kan man spruta på jape mögelfri som förebyggande åtgärd efter att en oxidativ sanering gjorts åå vinden, eller blir det bara pankaka av allt då? Jag funderar på att sätta in trygghetsvakten, men hygrometern letar sig ogärna över 75÷ nu i januari, så det känns nästan lite overkill. Jape påstår väl att deras vätska ska fungera som förebyggande?
0 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här kommer min takstolsritning :) Riktiga grejer från Derome faktiskt, och de har hållit i sex vintrar nu. Notera att mina högben är 220 mm dock! [bild]
22 svar · 21,0k läst
·
prototypen
prototypen: Från mitt 27 graders garagetak så rasar det. Huset med 38 grader rasar det inte. På huset har plasten på plåten rest sig / bränts sönder så det beror mer än på takvinkeln när det rasar sedan behövs det blidväder också. Om det bara är minusgrader och snöar så blir det skottning på alla tak Protte
2 svar · 5,3k läst
N
Noseone: [citat] Då kan du ju inte jämföra offerter om det är kompispris på den ena. Blir ju bara larvigt att säga att den andra är dyr.
18 svar · 4,7k läst
J
Jarlsgård: Läste fel, såg inte att det stod cellulosa :) Anledningen är som ni skriver att det ska byggas om, skulle nog skrivit ut det. Då vi idag bara har en korridor mellan sovrummen och en kattvind där maxhöjden är 175 cm och lägsta ca 30cm så tänkte vi bredda korridoren 1-1.5m för att kunna utnyttja det som allrum och i samma veva fälla in några takfönster. Därför har jag tänkt tanken
6 svar · 3,6k läst
·
Jumos
Jumos: Går det inte att öppna den inåt (uppåt) istället för ut i trappen? Jag har aldrig reglat upp och byggt en innervägg, men det borde inte vara så avancerat; med hjälp av Google och bygga hus löser ni nog det galant 👍🏼
3 svar · 1,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Plastförpackningen till mössens hämtpizza :)
7 svar · 1,2k läst
·
cubix
cubix: 1. Lådan döljer förmodligen ett expansionskärlet som var mycket vanligt förr. Idag använder man slutna expansionskärl som monteras i närheten av värmepannan. 2. Hatten du ser är förmodligen en vacuumventil för avloppet. Fungerar bra såvida den inte fryser ihop. Ventilen öppnar sig och släpper in luft i avloppssystemet och släpper alltså inte ut luft på vinden. Om den fryser ihop
2 svar · 3,3k läst
·
K
kick3n: Hej Sitter i planerades stunder då Taket ska bytas. Idag har via plank på takstolsr sedan masonit. Sen vet jag inte hur de är med läkt osv. Men plåt längst upp. Huset är gammalt och taket är 40 år minst gammalt.. förmodligen ännumer.. pannplåt som ligger där nu. Jag har funderat på lägga rote på planen då det är lite glipor här och där mellan planen då man likar från vinden.
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.