Byggahus.se

Roslagspannan - tvåkupigt betongtegel - var få tag på motsvarande

1. S
    Medlem Nivå 4
    Har ett fritidshus, byggt 1974 i södra Roslagen. Några nockpannor behöver bytas, några tvåkupiga betongpannor likaså. Gaffatejp är min vän just nu. Enligt husfabrikören som jag kollade med lades Roslagspannan när husen byggdes, ett fabrikat som har utgått sedan länge.

Det tvåkupiga betongteglet är mindre än dagens standardmått. Dagens 420 mm mot cirka 370-380 mm. Ska mäta nästa gång mer exakt.

Nockteglet som är det akuta är 360 mm lång med en fals framtill. Varken Bender, Monier eller St Erik verkar ha något liknande.

Är ute efter något motsvarande så att taket håller 5-10 år till. Visar på bilden en gammal kapad nockpanna mot en Benderpanna som jag trodde var någorlunda lika. Inköpt på det ställe (Bergshamra Såg) som byggde husen en gång i tiden.

Någon som slitit med samma problem och har något tips?

2. D
    Medlem Nivå 6
    Kolla med Hedenstedts i Trosa, de samlar på sig allt begagnat i tegelväg och jag blir förvånad om du inte kan hitta nockpannor där. Betongpannor vet jag inte om de har, men kolla med dem.
    http://www.hedenstedt.nu/

3. S
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Tack för ditt svar.
    Har kollat lite mer noggrant och hoppas kunna få hjälp av er att reda ut det hela.
    Söker man på Roslagspannan får man väldigt få svar via Google. Frågan är om det är ett korrekt namn men det var husbyggaren som kallade den för det.

Det tvåkupiga betongteglet är av standardmått 42x33 cm men jämför man t.ex med en Lafarge-panna som jag har så är fals och kupa förskjuten ungefär 5 mm i sidled.
    Jag hittade en märkning på baksidan på en av pannorna och jag tolkar det som att det står T U med en slags treudd i mitten. Se bild 4.

Nockpannorna är 36 cm långa och ungefär 29 cm breda framtill på falsen. Baktill finns en liten kant som hakar i falsen. Höjden innermått är 8,5 cm (jag slarvade lite när jag tog bilden).

Har hittat en som vill skänka takpannor och nockpannor och jag ska kolla vidare där men vi pratar 70 kvm och 50 mils resa enkel väg. Känns som ett sekundärt alternativ.

Ska även kolla med Hedenstedts och se om de kan ge tips...

Har ni någon aning om vilket fabrikat det här är och om det finns något motsvarande av dagens fabrikanter.?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tu_1.jpg
    tu_2.jpg
    tu_3.jpg
    tu_4.jpg

4. C
    Medlem Nivå 1

Har samma problem som du

Det här är verkligen ett långskott men jag försöker ändå. Jag har också mitt tak klätt med den betongpanna du beskriver, Alltså med ett t & u med en treudd.

Undrar om, och i så fall var, du fick tag på ersättningspannor? Den förre husägaren trodde att det kunde vara finska pannor eftersom det var en finsk hantverkare som hjälpt honom med takomläggningen.

Har kollat via bl a Benders å Hedenstedt men ingen kunde hjälpa mig så hoppat står till dig😀

Hälsningar Clas

5. S
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Roslagspannan gjordes i Vallentuna, vid ett tegelbruk som låg ungefär vid Lövsättra golfbana om jag har förstått det rätt.

Har inte fått tag i mer än ett tiotal pannor men gjorde en fuling och köpte Monier-pannor och bytte en hel rad i ena änden av taket. Då fick jag ju loss ett femtontal pannor. Falsen passar perfekt med Roslagspannans fals.

Däremot har jag inte fått tag i nockpannor men jag håller utkik ifall någon håller på och byter tak...

6. C
    Medlem Nivå 1
    Vilken LYSANDE lösning! Den köper jag bums å börjar jaga Monierpannor på Blocket. Nockpannor är inte aktuellt fn men om jag hittar några meddelar jag dig☺