Tak & Vind
pjkw: Är det ingen takpapp under plåten? Det borde det väl vara..?
moperandi: Tycker det ser helt ok ut. Jag skulle själv vänta med ett byte och bara förbättra ventilationen, men regelbundet kontrollera takets och vindens status naturligtvis. 30 år är absolut ingen "regel" utan bara en mycket grov uppskattning över hur länge ett tak håller, faktisk livslängd kan variera mycket kraftigt.
Rolle85: okej, ja men de är nog mer för de estetiska då jag inte vill se läkten lika tydligt. Svart färg bör väll dölja den bäst.
HerrNillsson: Tackar! Det var träpanel uppe på tritex-en. Reglar är uppmärkta på tritex panelerna så det kommer att bli kanonbra! Tack!
keckepro: ingen som har någon ide? Har sett ett annat hus i denna regionen som liknar mitt och de har byggt ut en vinterträdgård från huset på sättet jag beskriver. Skall kanske åka dit och knacka på och fråga helt enketl
Lagerstrand Alexander: [citat] Jag får kika om jag har nå virke eller stockar liggandes som man kan göra ny bit av.
jdrotz: Anticimex är verkligen värda att ifrågasätta. De besiktade vårat hus innan vi köpte det och "missade" att tvättstugan var totalt rötskadad...försäkringen de hade sålt på säljaren täckte inte heller detta. (Det var en sk dolda fel försäkring tillsammans med Sv Fastighetsförmedling.) Vi fick helt enkelt betala själva med hjälp av säljarens husförsäkring istället. Helt
prototypen: Innertaket går göra av plywood, bygger "bara" 12 mm. Eller plywood och isolering ovanpå hanbjälken, blir ju liiite trixigare runt strävorna i takstolen. 210 är inte hopplöst lågt. Protte
Novisfixaren: Har köpt ett hus med nylagt tak på ena långsidan och bristfälligt tak på den andra sidan. Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera pannplåten på den nylagda sidan så jag kan köpa samma till den andra sidan. Butiker i närheten säljer Plannja så skulle gissa på att det är dessa: http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/takpannor-stal/plannja-royal/ Vet inte ens om det
ivarssonivar: [citat] Jo en plåt från nocken och ner skulle funka. Men snörasskydd ett är ju felmonterat ska sitta is skarven på plåtarna när det är aluminium.
Lagerstrand Alexander: [citat] Använder blandade förstärkta med hålplattor..
GustavB: Hejsan kunskapsbanken! Jag har precis köpt en sekelskiftesvilla där taket är i behov av ett byte. Eftersom husets vind är isolerad (dock inte med mycket) tänkte jag i samband med takbytet tilläggsisolera på råsponten. Jag har kikat på system med 100mm cellplast men då detta förändrar utseendet för mycket går det bort. Jag har dock förmånen att få tag på Paroc Ecoprim ca 50 m.m.
Mr_Bear: Hejsan:D Jag är ny på forumet. Har dock suttit o läst en del här innan jag blev medlem :) I sommar ska taket läggas om här. Planen är att höja (sadla på) för att kunna isolera hyfsat så att jag kan nyttja vindsvåningen. Samt göra takstolarna synliga inifrån. Tänkte höra med er andra som gjort samma sak, hur gjorde ni? I nu läget lutar de åt att först riva bort allt ner till
MackeNo1: Snabbkoll med kommunen, inget bygglov krävs så länge man inte gör stora förändringar på takets utseende. Tack för varningen iaf! Någon som har input gällande uppdrag under väggpanelen?
KjellTimell: I brist på svar så skriver jag av mig. :) Eftersom jag har kutterspån och ingen modern ull så behöver jag inte diffusionsspärr. Eftersom jag komemr ha forcerad till- och frånluft och därmed undertryck så behöver jag ingen ångbroms. Det jag däremot behöver för att få bra effekt av FTX anläggningen är Konvektionsspärr/lufttätt, och i mitt fall har jag redan papp under
Peter2400: Vi hade ett liknande tak i vårt sovrum, vi skulle sätta in spotar och gipsa. Jag började då med att ta bort taklisterna och lossade på en skiva längst in i rummet. Min flickvän behövde hjälp med en sak och precis när jag lämnat rummet så rasar hela innertaket ner med en väldig smäll. Takskivorna satt endast med dyckert, smidigt om man behöver ta ner det.
snowjim: [citat] Antar att olika folk vill ha olika grader av kontroll. Ska jag få en värmepump installerad så vill jag begära in offerter och välja det som passar mig bäst, kanske finns det bra deals på en viss produkt just då, vem som ska installera är för mig en helt annan fråga. Jag är inte intresserad av att betala någon form av försäkring där installatören ska ha fullt ansvar för
JohnLonn: Hej. Blev det något inåtlutande tak? Har exakt samma problem som dig och vill också göra ett inåtlutande altantak. Tänker att både hustaket och altantaket får dela stupränna samt att jag kan sätta takpapp / tjärpapp under taken ner i rännan för att se till så att det inte skvätter över på fasaden. Sen får man förstås hålla rännan ren från smuts så det inte blir stopp så
Bob_the_builder: Jag har använt Benders skorstenstätning bla där mina ränndalar möts på utbyggnaden över hallen. Känns som en säker lösning om än inte lika estetiskt tilltalande som ett snyggt plåtarbete.
SBH: glaserad tyckar jag att den spricker glasering. kristallengoberad vet jag ej hur den är. dock föredrar jag "Benderit"
smurfen72: Nej du har säkert rätt att Ts redan har bestämt sig men min tanke var att han kanske borde tänka en vända till men det är ju upp till Ts.
Kurtivan: nä, det är det här jag har att jobba med nu...
Janus82: Mitt tak va lite drygt 50 år när jag bytte det och då syntes det att det var dags. När man lyfte på pannorna så hade takpappen på vissa ställen bubblat upp i skarvarna och låg inte längre tätt mot varandra. Dock så gjorde överlappet att det inte läckte in något i dessa skarvar. Takpappen kändes också väldigt torr och spröd. Efter 35 år bör man nog börja planera in ett
snowjim: Har pratat met Isola, de säger att Isola Dprojekt håller 30 år, enligt byggfirman håller det mycket längre. Vill man ha något som håller längre får man välja YEP 2500 som håller 40+. Det fanns häller ingen anledning till att välja papp som andas på ett sådant tak som jag har(kallvind). Man skulle definitivt ha asphalts papp till vårt tak, varför vet jag dock inte.
slacker: De papp som jag lagt så rullar man nedifrån, spikar överst på varvet, tar bort skyddstejp på båda delarna och rullar nästa lager omlott. Det blir således dolda spikar och inget som går igenom båda lagren. Vid nocken får man använda sig av från tillverkaren anvisad tätmassa och undvika genomgående spik. Takfoten så brukar jag sätta någon spik genom plåten för att hålla den på
camaro1969: Tack för svar om infästning i falsat! Bilden uppskattades! Sant, men att de skulle svara skriftligt via mail känns ändå som någon sanning bakom. Att säga det är okej via telefon väger inte särskilt tungt alls i mina ögon. Läste lite om att man ska undvika för klen ströläkt eftersom skräp lätt fastnar osv, men kanske ändå bättre än ingen alls? Då får jag gelt enkelt mäta
teletubby: Hej, Tack för svar. Att markröret bara går ner i jorden vet jag inte, det var bara något jag tänkt när jag såg att det var fullt av jord. Till dagvattenbrunn kan det väl knappast leda när det ser ut så? Kan det leda till en stenkista? Jag kanske helt enkelt måste fråga förra ägaren. islander: Två 45-gradersböjar blir väl samma som en sockelknä. Vet ni var man som privatperson